sobota 8. októbra 2016

Hra o tróny

Autor: George R. R. Martin
Vydavateľstvo: Tatran
Rok vydania: 2014
Jazyk: slovenský
Počet strán: 655

Už som si zvykla na to, že som taký knižný opozdenec. V dňoch, kedy všetci ospevujú nového Harryho Pottera, sa ja vytiešam zo svojho objavu, ktorým je knižná séria Pieseň ľadu a ohňa. Nevadí, lepšie neskôr ako nikdy! Knihy Hra o tróny a Súboj kráľov sa u mňa povaľujú už vyše roka a až teraz som si k nim, našťastie, našla cestu.

Napätie, zrada, strach, dôvera, priateľstvo, drsná krajina, intrigy, dosť veľa hraničných situácií a scén, ale aj hrdinských momentov. Toto všetko je zviazané v krásnej tvrdej väzbe prvej knihy zo série Pieseň ľadu a ohňa. Príbeh nás privádza do rodiny Eddara Starka, mocného vládcu severu a hlavy Zimovresu. Drsná a nehostinná krajina, však, nie je to najhoršie s čím sa musí tento silný rod počas príbehu vysporiadať.

"Môže byť človek statočný, ak sa tak veľmi bojí?" počul vlastný hlas, tichý a vzdialený. A otcov hlas mu odpovedal: "Iba vtedy môže prejaviť svoju statočnosť." Teraz, Bran, naliehal havran. Rozhodni sa. Leť, alebo zomrieš."

Ich vzájomné odlúčenie, na príkaz kráľa, prináša nesúhlas a stretnutia s nekalými činmi neprajníkov, ktorý sa chcú, stoj čo stoj, zmocniť Železného trónu a zvrhnúť tým ich kráľa. Príbeh je roztrieštený na menšie časti, pričom čitateľom ponúka bližší pohľad na jednotlivých hrdinov a ich vlastný boj proti nepriateľom, a dáva tiež priestor na obľúbenie si jednotlivých hrdinov. Neostaneme, však, len pri rodine Eddara Starka. Dejová línia nás zavedie ešte ďalej, až za more, kde sa s myšlienkou o trón pohrávajú aj iní záujemcovia...

"Keď hráte hru o tróny, buď vyhráte, alebo zormiete..."

Keď spätne premýšľam o tomto príbehu a uvažujem nad jedným výrazom, ktoré by ho vystihlo, napadne mi slovo "pestrosť". Práve pestrosť samotného príbehu, vykresleného prostredia, zvolených charakterov postáv ma tak uchvátila. Fakt, môžeme stredavo sledovať príbehy rôznych hrdinov, gratuje napätie z deju a dodáva mu, podľa mňa, neskutočnú dynamiku a energiu. Fantasy ako také je únik z reality a dokážem pri ňom neskutočne vypnúť, no toto ma, doslova, vtiahlo do deja a stránky knihy, som na moje počudovanie, prevracala až prirýchlo.

Pre mňa je príbeh tejto série obrovským prekvapením a zároveň aj výzvou, nakoľko ide o naozaj hrubé zväzky. Či sa prepracujem celou, ešte tále nevydanou, sériou, je otázne. Určite však viem, že som si čítanie prvého dielu znamenite užila a už rozumiem pozitívnym ohlasom na tento príbeh. Po prečítaní knihy Hra o tróny som sa pustila aj do sledovania seriálu, čím som si k jednotlivým postavám pridelila aj ich vizuálnu podobu. Momentálne trávim čas nad Súbojom kráľov. Moje tempo čítania sa trošku zvoľnilo, čo zapríčilini aj isté situácie v prvom diely, cez ktoré sa akosi neviem preniesť.

Každopádne je Hra o tróny úžasne pozoruhodná knižná záležitosť, ktorá by nemala ostať nepovšimnutá, ako to bolo na začiatku v mojom prípade. Ako bonus k príbehu je nádherné spracovanie obálky, a aj grafiky príbehu v knihách. Zbožňujem tak fotogenické knihy akými sú aj knihy tejto skvelej série...


1 komentár:

  1. Skvělá recenze, Evi, tahle série je mojí srdeční záležitostí, zrovna nedávno jsem sepisovala recenzi na dosud poslední vydaný díl, tak když budeš mít čas a chuť, tak se můžeš mrknout :)
    Musím ti taky pochválit fotky, které jsou báječné jako vždycky.
    Měj se krásně :)

    OdpovedaťOdstrániť