piatok, 29. júla 2016

Muž jménem Ove

Autor: Frederik Backman
Vydavateľstvo: Host
Rok vydania: 2016
Jazyk: český
Počet strán: 333

Slávny Voltaire povedal: "S knihami je to ako s ľudmi, len veľmi malý počet niečo znamená, zvyšok sa stráca v množstve." Tento výrok viac než čokoľvek iné výstižne pomenúva moje pocity ku knihe Muž jménem Ove.

Oveho by sme mohli považovať za "starú školu", teda za ukážku poctivého, spravodlivého, pracovitého a zásadového občana, ktorý očakáva od života slušnú prácu, vlastnú strechu nad hlavou, vľúdnu manželku, dobre fungujúce auto a rešpekt. Muž ako je Ove neobľubuje náhle zmeny v jeho zabehnutom živote, nových susedov či inú značku auta ako Saab. Muž menom Ove sa však stane zo dňa na deň pre spoločnosť nepotrebný. Pošlú ho na dôchodok. Zoberú mu prácu spod rúk a doma ho čakajú len smutné miestnosti a myšlienky ako sa s ňou čo najrýchlejšie znova stretnúť. Ale, čo ak veci nebudú mať až taký hladký priebeh ako si naplánoval?

"Nikdy předtím neslyšel nic tak krásného jako její hlas. Mluvila, ale nepřestávala se smát... Oveho napadlo, že právě tak by se určitě smály bublinky šampaňského."

Toto smutno-vtipné rozprávanie o živote Oveho ma zasiahlo priamo do srdca. Je to príbeh o všednom, ale na druhej strane neobyčajnom človeku, ktorý je síce uhundraný, mrzutý, uzatvorený do seba, ľahostajný k cudzím, ale za to má obrovské a dobré srdce. Som presvedčená o tom, že svojho  ušomraného Oveho má každý vo svojom okolí. Ľudia ako on sú možno na povrchu trošku pichľavý, no vo svojom vnútri sú vľúdni a láskaví. Ak k nim chceme byť bližšie musíme sa pokúsiť vžiť do ich kože a pokúsiť sa pochopiť aké to je čeliť dnešnému rýchlemu životu a neustálym zmenám, či prispôsobovať sa prostrediu, v ktorom sa cítia ako votrelci. Myslime však na to, že starí ľudia si od nás zaslúžia úctu, pochopenie a čas. Všetok čas, ktorí sme im schopní dať. Pretože nám ostáva len málo chvíľ, ktoré s nimi môžeme stráviť.

"Pracoval, nikdy neonemocněl, oženil se, umořil dluhy, platil daně, snažil se ze všech sil, jezdil v pořádným autě. A jak se mu společnost odvděčila? Prišla k němu do kanceláře a poslala ho domů, tak to bylo."

Kniha Muž jménem Ove mala pre mňa veľmi osobitý charakter. Pripomínala mi totiž človeka, ktorý pre mňa veľa znamenal. Človeka, ktorého hlboké modré oči boli zaliate slzami, keď som promovala. Človeka plného príbehov a životných skúseností. Človeka, ktorého som vždy bozkala na obe líca, keď som sa s ním lúčila, a už nikdy mi nebude dopriate to urobiť znovu. Život na jednej strane dáva a na druhej strane berie. Najhoršie na tom je, že berie bez opýtania a nečakane...

Rozprávanie Frederika Backmana je výnimočné tým, ako neobyčajne dokázal vykresliť a podať život jedného obyčajného starého muža. Tak citlivo, autenticky a miestami aj veľmi vtipne a poučne. Tento príbeh plný emócií, síce prečítate jedným dychom, no myšlienky naň Vás budú sprevádzať ešte veľmi dlho. Sú totiž knihy, ktoré medzi ostatnými zaniknú, ale sú aj tie, ktoré ostanú vo Vašom srdci, presne tak ako aj ľudia, ktorí tvoria Váš malý vesmír. Preto nestrácajte čas zbytočnosťami a venujte ho tým, na ktorých Vám záleží najviac. Pretože o tom celý život je!

... chýbaš nám...


7 komentárov:

  1. Nádherná, upřímná a až dojemná recenze. Fotky jsou úžasné stejně tak jako Tvá slova :) Já z knihy až tak úplně nadšená nebyla, nicméně jsem snad jediná. (A jako, ne že by se mi nelíbila, jen mě nezasáhla tak jako ostatní) :)
    Měj se krásně, Evičko

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem pekne, komentáre k tejto recenzií sú pre mňa viac než výnimočné..

      Odstrániť
  2. Krásně napsáno :-) Ove se mi taky hrozně moc líbil. A je moc hezké, že pro Tebe tolik znamená i v osobní rovině - takové knížky jsou, nakonec, nejcennější :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Evička, veľmi pekne si to napísala....obe vieme, komu tie oči patrili. Ďakujem...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mám pocit, že už nič nebude tak ako predtým a jedinou útechou pre mňa je, že sa na nás pozerá zhora...

      Odstrániť
    2. ♥ Evka napísala si to naozaj prekrásne, nikto by to neopísal krajšie. ♥ ♥ Tú knižku si prečítam už len preto, že si opäť pripomeniem niekoho, kto nám tak chýba ♥

      Odstrániť