sobota, 2. júla 2016

Láska v čase cholery

Autor: Gabriel García Márquez
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2000
Jazyk: slovenský
Počet strán: 366

Niekedy stačí len počuť pieseň. Započúvať sa do pulzujúcich tónov, podmanivého hlasu a bolesti, ktorá zo slov, ktorým aj tak nerozumiem, srší. Pustiť si ju znovu a znovu... Tak som objavila knihu Láska v čase cholery. Vravíte si, že je nemožné objaviť knihu na základe piesne? To určite nie! Svet je predsa plný magických momentov.

S pojmom magický realizmus som sa zoznámila ruka v ruke s jedným z jeho predstaviteľom, autorom Garcíom Márqezom. Ide o literárny prúd, kde sa realita prelína s magickými momentami, tzv. zázračným reálnom, ktoré sa plynule a nenásilne vkráda do deja. Za žiadnych okolností si, však, netreba magický realizmus mýliť s fantasy.

Kniha Láska v čase cholery ma zaviedla do, pre mňa, neznámeho a temperamentného prostredia Latinskej Ameriky, kde je milovať a nenávidieť každou svojou bunkou v tele tá najprirodzenejšia vec. Retrospektívne rozprávanie hlavného hrdinu Florentina Ariza o päťdesiattri rokov, sedem mesiacov a jedenásť dní nenaplnenej, platonickej, ale pritom vášnivej láske k nedostupnej Fermine Dazovej.

"Vyšetrením však zistil, že pacient nemá horúčku ani bolesti a že necíti nijaké konkrétne ťažkosti okrem výraznej potreby zomrieť. Stačilo, aby chlapcovi a potom jeho matke položil zopár záludných otázok, a znova si potvrdil, že láska a cholera sa prejavujú rovnako."

Florentinovi stačil len letmý pohľad, ktorý mu ešte vtedy mladučká Fermina venovala a jeho osud bol spečatený. Horúčkovité ľúbostné listy, nočné mory z lásky, pár ukradnutých chvíľ s ňou, vášnivé verše... Tak vyzeral ich krátky platonický vzťah, a potom prišlo odlúčenie na niekoľko desaťročí. Pol storočia Florentino čakal na svoju ďalšiu príležitosť, pričom sa sám sebe zaprisahal, že tento moment nepremárni a svoju životnú lásku získa späť.

Téma tohto románu, a síce časom skúšaná horúčkovitá láska a vášeň k jednej žene, ma očarila. Z každej strany tohto diela cítiť vášnivé iskry temperamentného prostredia a pocity nešťastného Florentina Vám nebudú ľahostajné. Bola som, však, prekvapená, že som si pri čítaní knihy neobľúbila ani jedného z hlavných predstaviteľov. Ich správanie ma na jednej strane rozčuľovalo, ale na druhej strane ma poháňalo v čítaní a zväčšovalo vo mne zvedavosť. Búrlivé milenecké vzťahy Florentina boli presným opakom stereotypného života Ferminy, ktorá uprednostnila blahobyt pred nevinnou láskou. 

"Na smrti ma bolí len to, že neumriem z lásky."
 
Román Láska v čase cholery bola pre mňa veľmi pútavá a hladko čitateľná knižná záležitosť so silnou mylšienkou, čiže presná trefa do čierneho. Aj keď mi je takéto "exotické" prostredie v knihách cudzie, zas som sa len utvrdila, že vyjsť zo svojej komfortnej čitateľskej zóny, a siahnuť po niečom úplne neznámom, sa môže aj vyplatiť.  Neviem ako Vy, ale ja už sa obzerám po ďalšej knihe od tohto autora. Ak máte nejaké odporúčania, veľmi rada ich uvítam v komentároch.




6 komentárov:

  1. Je nemožné prísť na tvoj blog a neobjaviť tu nejaký skvelý tip na krásnu knihu :)! O tejto knižke počujem prvýkrát a určite sa po nej rozhliadnem, pretože vyzerá úžasne. Prostredie knihy je pre mňa taktiež nie až tak známe a preto by to mohlo byť príjemnou zmenou. Veľmi ma zaujal práve magický realizmus, ktorý opisuješ, pretože s ničím takým som sa ešte nestretla. Navyše táto kniha vyzerá prekrásne aj na pohľad :). Skvelá recenzia a tak ako vždy prekrásne fotky :)!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veľká vďaka Kristínka, Tvoje komentáre ma vždy vedia úžasne potešiť. Je skvelé vedieť, že viem niekoho mojím výberom inšpirovať :) Márquez bol naozaj príjemná zmena prostredia stvorená pre horúce letné dni. Určite vrelo odporúčam ;) :)

      Odstrániť
  2. Krásne fotky :) Na Marquéza sa chystám už dlho, no kedy sa k nemu dopracujem, to neviem :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Príliš veľa kníh a kvalitných autorov a tak málo času. Áno, poznám to :)

      Odstrániť