nedeľa, 26. júna 2016

Dánská dívka

Autor: David Ebershoff
Vydavateľstvo: Domino
Rok vydania: 2011
Jazyk: český
Počet strán: 298

Mám rada, keď sa mi s knihou spája nejaký ten môj osobný "príbeh". Pred nedávnom som bola pracovne na týždeň v Bratislave. Mala som pred sebou ešte víkend v tomto meste a už len posledné strany druhej časti Pána Prsteňov, a v hlave výkričník, že sa asi bez knihy v cudzom meste zbláznim. Tak som sa zašla pozrieť do kníhkupectva či mi tam niečo nepadne do oka. A čo sa nestalo? Bola tam, zašitá v regály, posledná, trošku poškodená, ale stále krásna. Vybrala som ju z police a už som ju nepustila.

Román Dánske dievča v sebe skrýva obdivuhodný príbeh napísaný na motív skutočných udalostí. Einar a Greta Wegenerovci nikdy neboli konvenčný manželský pár. Celé svoje bytie venovali jeden druhému a maľovaniu. Kým plachý a citlivý Einar tvoril na svojich plátnach malebné krajinky, ako spomienky na rodisko a detstvo, ktoré sa tešili ohromnému ohlasu, tak na druhej strane rázna, svojská a nebojácna Greta maľovala portréty, no bez väčšieho záujmu okolia. Nenašla ešte totiž správnu tému, na ktorú by upriamila svoje myslenie a umenie. Až do kým...

"Soustředil se jenom na dotek hedvábí na své kuži. Připadalo mu, že je omotaný obvazem. Látka byla jemná a vzdušná jako gáza napuštěná hojivou mastí, již mu jemně přiložili na poraněnou küži."

O Dánskom dievčati ste už určite počuli, minimálne o rovnomennom filme, ktorý bol podľa knižnej predlohy pred nedávnom natočený. Povedané z mosta do prosta, ide o príbeh, v ktorom úspešný maliar začne prepadať svojej vnútornej potrebe byť ženou a jeho manželka sa na to prizerá a dokonca ho v jeho úsilí podporuje. Ak sa, ale na príbeh pozrieme bližšie, zistíme, že ide o nádherne citlivé vykreslenie vzťahu dvoch ľudí, ktorý rešpektujú jeden druhého, aj keď sa im do vzťahu priplietla, dalo by sa povedať, tretia osoba, pretože postupom príbehu sa Einar vytráca a nahrádza ho Lily.

Dalo by sa čakať, že kniha bude plná hysterických scén pri vyrovnávaní sa s nie bežnými manželskými problémami. Opak je však pravdou. Einar a neskôr aj Lily našli v Gréte pilier, o ktorý sa mohli pri svojom boji s vlastnou identitou oprieť. Gréta zas napĺňala svoje maliarske ambície a jej portréty Lily sa stali svetoznáme. Hlavné husle v príbehu hrá téma hľadania identity a partnerské porozumenie.

Tento príbeh o manželskom trojuholníku je naozaj skvelou a kvalitnou knižnou záležitosťou, ktorá je napísaná ľahkým a veľmi čtivým jazykom. Príbeh, ktorý by chcel zažiť na vlastnej koži len málokto, prečítate na jeden dych a myšlienky naň Vás budú prenasledovať ešte dlho po jeho prečítaní, to Vám zaručujem! Ja som sa v tejto knihe určite nesklamala a veľmi ľahko som podľahla šarmu Dánskeho dievčaťa, skúste to aj Vy...



2 komentáre:

  1. Naozaj skvelá kniha! Som rada, že som mala možnosť si ju prečítať, veľmi dobrý príbeh, ktorý ma zaujal už od prvej vety. Už dávno som nečítala niečo také, čo by ma tak pohltilo :) Bohužiaľ to isté nemôžem povedať o filme..ktorý nebol svojím spôsobom zlý, najmä vďaka hercom (tí to podali super), no s knihou sa absolútne nedá porovnať. :) Ďakujem za typ ♥♥

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Som vždy veľmi rada, keď ťa môžem, nie len knižne, inšpirovať :) :*

    OdpovedaťOdstrániť