sobota, 21. mája 2016

Ženy a knihy - Vášeň medzi riadkami

Autor: Stefan Bollmann
Vydavateľstvo: Host
Rok vydania: 2015
Jazyk: český
Počet strán: 351

Len tak som blúdila kníhkupectvom a nasávala vôňu kníh, bezmyšlienkovite vyberala niektoré z nich z políc a listovala ich stranami. Nehľadala som nič konkrétne, chcela som si len zlepšiť náladu, keď som ju v tom zbadala! Ihneď som vedela, že ju musím mať, tá obálka, ten podmanivý názov, to krásne spracovanie, tie osobnosti, o ktorých pojednáva... Bola to láska na prvý pohľad! Nečudo, že som jej nedokázala dlho odolávať, a ocitla aj v mojej knižnici, kniha Ženy a knihy...


"Romány jsou jako druhý život." (Orhan Pamuk)

Tento zaujímavý text nás sprevádza históriou vývoja ženského čítania od 18. storočia po súčasnosť. I keď sa na jej začiatku stretávame s mužskými autormi, je primárne táto kniha o čítaní žien a ženských čitateľkách. V knihe sa dozvedáme, o dielach, ktoré ovplyvnili nie len ženské čítanie, ale aj zmýšľanie. Dalo by sa povedať, že skrz knihy sa dozvedáme o ženskej emancipácií a hľadaní si miesta v spoločnosti. 

Pomocou kníh ženy prenikali hlbšie do svojich myšlienok a spoznávali tak aj sami seba. Tiež sa mohli, cez stránky kníh, dostať na miesta, kde im nebolo dovolené chodiť, mohli nazrieť do mužského sveta, dozvedieť sa o nebezpečenstvách, ktoré im môžu od mužov hroziť a možných následkoch. Prežívali elektrizujúce milenecké vzplanutia lásky, neveru, krivdy, ktoré boli pred cudnými ženami zakrývané. Skrz knihy ženy objavovali vlastnú sexualitu, posúvali hranice svojich túžob, čím, na jednej strane upadali morálne zásady, no na strane druhej, tým získavali ženy, ale aj spoločnosť nový pohľad na svet a život. Ženy sa pomocou románov mohli navštíviť a dozvedať sa o nových krajinách, vývoji vedy a utvárať si vlastné názory, rozvíjať svoje myšlienky, ktoré čoraz nebojácnejšie šírili ďalej. Knihy ženám otvorili svet, ukázali im život, ktorý nebol len o vedení domácnosti. Knihy boli a aj sú kľúčom do neznámych svetov, ktoré sú, síce, častokrát plné nebezpečenstva, ale čo na tom, keď nás to tam tak krásne láka.

 "Čtení už od onoho okamžiku nebylo jen poznávaním sebe sama a zvyšováním sebeúcty. Znamenalo vydávat se všanc cizímu a nepoznanému, což mohlo být i cizí a neznámé uvnitť vlastního já."

Pre mňa osobne bolo najzaujímavejším obdobím v tejto knihe 19. storočie (aké prekvapivé!). Kapitoly o "Milenke všetkých románov" Pani Bovaryovej a bravúrnej autorke Jane Austen som zhltla na posedenie. Bolo veľmi zaujímavé čítať aj o dielach, ktoré som doposiaľ nepoznala, a rozšíriť si tak svoj wishlist. Medzi, pre mňa, veľmi zaujímavé knižné osobnosti, o ktorých som nevedela, a o ktorých som sa v knihe dočítala určite patrí napríklad Virginia Woolfová, ktorá nie len že knihy písala, ale so svojím manželom aj knihy vydávala. O takýchto významný ženách je práve táto publikácia, ktorá by nemala chýbať v žiadnej ženskej knižnici. Zaručujem Vám, že ju budete otvárať a začítavať sa do nej veľmi často, pretože zakaždým narazíte na informáciu, ktorá bude mať pre Vás, ako milovníka kníh, veľkú hodnotu.

"Vešla jsem dovnitř a našla plný stůl knižek. Do každé jsem nakoukla a každou jsem prolistovala. Neodolala jsem, jednu si vzala a začetla se do ní. Myslím, že bych tu dokázala šťastně žít a neustále jen číst." (Virginia Woolfová)

Siahnite preto aj Vy po tejto krásnej knihe, ktorej hlavná téma sú knihy a ženy, ktoré ich milovali a túto lásku neskrývali. Nahliadnite aj Vy  medzi riadky tejto vášne, je viac než isté, že sa medzi nimi nájdete aj Vy samé. Ja osobne si knihy po prečítaní tejto publikácie vážim ešte viac, pretože museli prejsť dlhú a kľukatú cestu, kým sme si ich my, ženy, mohli vychutnávať tak slobodne ako je tomu dnes.



9 komentárov:

  1. Na knihu jsem se chystala, vypadá moc zajímavě. 19. století mám taky moc ráda.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite si ju treba prečítať, je plná zaujímavých a podnetných informácií :)

      Odstrániť
  2. Wow, vůbec jsem o ní nevěděla. Přitom vypadá tak krásně! Děkuji za novou položku na wishlistu. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že som Ťa mohla inšpirovať, verím, že si knihu prečítaš a osloví Ťa :)

      Odstrániť
  3. Krásné :) Netušila jsem, že je kniha uvnitř tak pěkně zpracovaná. Děkuji za ukázku :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. O tejto knihe počujem prvý raz, no prekvapuje ma to, pretože vyzerá úžasné! Ďakujem ti opäť za skvelý tip :). Obálka je prekrásna a nápad znie výborne. Túto knihu si musím určite prečítať. Knihy v češtine nečítam moc často, ale určite to bude stáť za to. Skvelá recenzia a ako vždy krásne fotky :)!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Bohužiaľ je niekedy české vydanie jedinou možnosťou ako sa ku knihe dostať. Do slovenčiny sa veľa skvelých titulov neprekladá. Ale zas na druhej strane si vycibríš čítanie v češtine a časom si na to určite zvykneš :) Ďakujem Ti za komentár :):)

      Odstrániť
  5. Už som ju chvíľu mala v hľadáčiku, ale nebola som si ňou úplne istá. Tak som si povedala, že ju nekúpim. Podľa tvojej recenzie vidím, že to bola chyba. Vďaka za tip.

    OdpovedaťOdstrániť