sobota, 30. apríla 2016

Pani Bovaryová

Autor: Gustave Flaubert
Vydavateľstvo: Omega
Rok vydania: 2015
Jazyk: český
Počet strán: 320

Francúzska tvorba 19. storočia ma asi nikdy neprestane prekvapovať a oslňovať. Realizmus sa jednoznačne radí medzi moje najobľúbenejšie obdobia čo sa literatúry týka. Autori strhávali pozlátko z tváre spoločnosti a bez okolkov odhaľovali jej chyby a zvrátenosť, ktorá bola tak dlho skrývaná a utajovaná pod povrchom.



Charles Bovary je mladý vdovec a nádejný lekár s priemerným charakterom a názormi, nie však s nevýrazným citom, ktoré prejavoval ku krásnej Eme. Po krátkej, hanblivej známosti sa z mladej Emy stáva pani Bovaryová. Toto mladé žieňa plné romantických a vášnivých snov o láske a manželstve veľmi rýchlo zisťuje, že jej predstavy ostanú, po boku Charlesa, nenaplnené. Prejavy lásky manžela a stereotyp života ju začali časom nudiť. Jediné potešenie a vzrušenie zo života nachádzala v živote postáv vo svojich románoch a neskôr v náručí iných mužov...

"Cožpak lze štěstí někdy najít?" zeptala se. ..."Jednoho dne je člověk potká,... jednou znenadání, když už v ně ani nedoufá. Pak se otevřou nové obzory... Najednou pocítíte potrěbu svěřit se dotyčnému člověku s celým svým životem, všechno mu dát, všechno mu obětovat!"
Nesmrteľný charakter Emy Bovaryovej je prirovnávaný k Anne Karenine. Je pravdou, že tragickosťou svojho nešťastného života sa tieto dve postavy veľmi podobajú. Podľa môjho názoru, svojím vlastným pričinením, padla Ema na dno tvrdšie ako Anna Karenina. Jej nevšímavosť a ľahostajný prístup k voči láske manžela a dcérky bola v kontraste s vášňou a citmi, ktoré prechovávala k svojim milencom. Bola ochotná obetovať všetko za čaro  krátkeho vzplanutia lásky a vášne, ktoré sa podobali jej románom.

"Když se však viděla v zrcadle, udivila ji její vlastní tvář. Jestě nikdy nemněla oči tak velké, tak černé ani tak hluboké.... "Mám milence! Milence!" ... Konečne tedy bude mít ty radosti lásky, to horečné štěstí, ve které už přestala doufat. Vstupuje do nádherného světa, kde všechno bude jen vášeň, extáze, milostné šílenství."

Román Pani Bovaryová zožal v čase jeho vydania veľmi negatívne ohlasy kvôli príliš priamemu vykresleniu cudzoložstva. Gustave Flaubert vytvoril, na tú dobu, tak provokatívne dielo, ktoré bolo označované ako zneuctenie manželského spolunažívania. Kniha, však, bola obvinení zbavená a dodnes sa radí medzi najväčšie klenoty klasickej literatúry. Klenot je to naozaj obrovský, to môžem za seba len potvrdiť, a toto majstrovské dielo autora je nutné šíriť aj v dnešných časoch. Postava Emy Bovaryovej je prepracovaná do posledného detailu. Garantujem Vám, že budete zdieľať a vnímať jej trápenie a nepochopenie, no, prosím, za jej spôsob života ju nesúďte. Ona za svoje činy zaplatí tým najtvrdším trestom. Na druhej strane, citlivo vnímajte oddanosť a lásku dobráka Charlesa, ktorého city, aj napriek ranám od Emy, ostávajú čisté, čo je na jednej strane obdivuhodné, ale na strane druhej poľutovaniahodné.

Pai Bovaryová chcela viesť taký život, o akom čítala vo svojich románoch. Pozornosť spoločnosti, urodzení muži, galantné gestá,  krásne šaty, sladké slová, vzrušujúce chvíle a búrlivé vzplanutia lásky... To je to čo hľadala, po čom dychtila a čo, koniec koncov, aj našla. Za uváženie stojí otázka, či jej tieto momenty stáli za daň, ktorú za svoje správanie zaplatila.

Už len pár slov na záver... Nesnažme sa žiť život ako hrdinovia našich obľúbených kníh, či v dnešnej dobe, ako ľudia, stavaní na piedestál spoločnosti. Žime svoj život tak, aby o ňom raz mohla byť napísaná kniha, a nie tak, ako bolo v knihe napísané. Neprivlastňujme si predstavy iných, vytvorme si svoje vlastné. Veď predsa, my sami sme strojcami vlastného šťastia.

7 komentárov:

  1. Úžasná recenze a tomu super fotky:))
    Jen tak dál :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne :) Som rada, že sa Ti celý príspevok páčil :)

      Odstrániť
  2. Úžasná recenzia a tak ako vždy prekrásne fotky :)! Musím priznať, že od prvej chvíle ako som narazila na tvoj blog, tak sa stal mojim najobľúbenejším blogom, ktorý navštevujem. Nikde inde nenájdem toľko skvelých tipov na knihy ako u teba preto ti veľmi pekne ďakujem :)! Klasiku milujem a preto mám vždy strašnú radosť, keď narazím na nejakú o ktorej som ešte ani nepočula. Pani Bovaryovú si určite musím prečítať a keď som si tak v rýchlosti zisťovala či je dostupná aj v Slovenčine zistila som, že Slovart vydáva nové vydanie, ktoré je naplánované na september. Takže sa mám na čo tešiť :D :).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Milá Kristy :) ďakujem Ti mnohokrát za tieto krásne slová :) Wau, je úžasné čítať takúto skvelú reakciu. Ďakujem Ti ešte raz a som rada, že máme v knižnej klasike spoločnú záľubu :) Ak máš chuť, tak sa zapoj do súťaže na blogu: http://mojacitaren.blogspot.sk/2016/04/sutaz-moja-oblubena-klasika.html, Tvoja účasť by ma veľmi potešila. Ja som si musela Pani Bovaryovú zaobstarať aj v českom jazyku, pretože mi na ňu nadvezovala ďalšia kniha (viac v ďalšej recenzii;)), ale keď som natrafila na toto krásne vydanie, ani mi nevadilo, že je v češtine. Verím, však, že aj vydanie od Slovartu bude nádherné a oplatí sa naň čakať :)

      Odstrániť
  3. Naprosto nádherná recenze včetně úžasných fotek :) Paní Bovaryová - další z mých dlouholetých restů. Snad i na toto veledílo u mě brzy dojde řada.
    Měj se krásně, Evi :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Ti Hanka, za Tvoj komentár. Určite tento rest naprav čo možno najrýchlejšie, toto je skvost medzi klasikami a určite naň netreba zabudnúť. Maj sa krásne aj Ty :)

      Odstrániť
  4. Paní Bovaryovou si chci taky už dlouho přečíst. Opět nádherné fotografie, krása :)

    OdpovedaťOdstrániť