nedeľa, 6. marca 2016

Pán Prsteňov 1 - Spoločenstvo prsteňa

Autor: J. R. R. Tolkien
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2001
Jazyk: slovenský
Počet strán: 453

Každá nová kniha, ktorú sa rozhodneme prečítať so sebou nesie riziko, že sa nám príbeh v nej napísaný nebude páčiť. Toto riziko je väčšie v prípade, ak siahneme po žánri, ktorý nám je cudzí. Ale zas na druhú stranu, nie je dobré odsudzovať, kým sami nevyskúšame. Tak som sa teda do toho Pána Prsteňov nakoniec pustila. A ako to dopadlo?



Frodo Bublík dostane od svojho strýka Bilba ako dedičstvo krásny zlatý prsteň. Videl ho už v dome svojho strýka viackrát, no nevedel o ňom nič viac, len to že ho Biblo strážil a chránil ako oko v hlave. Teraz ho má vo svojej dlani on a nevie čo so záhadným predmetom robiť. Ale až do doby, kým Frodovi príbeh o prsteni nevyrozpráva Gandalf Sivý, dobrý a silný čarodejník.

"Ale tým, čo majú také poklady, sa stávajú zvláštne veci - ak tie poklady využívajú. Ber to ako varovanie a dávaj si na prsteň veľký pozor. Môže mať aj inú moc, nielen tú, že ťa nechá zmiznúť, keď si zaželáš."

Osud a konanie nevedomého Bilba to zariadilo tak, že sa z hobita Froda stane Nositeľ prsteňa, ktorý na svojich pleciach nesie bremeno a poslanie spojené s prsteňom. Na cestu do Mordoru sa s ním vypraví osem spoločníkov. Príbeh vykresľuje okrem úžasného dobrodružstva aj silné putá a priateľstvá medzi niektorými členmi spoločenstva. Hrdinov na tejto nebezpečnej ceste postretnú často krát aj veľmi nebezpečné úseky a situácie, kde musia preukázať svoju odvahu a odhodlanie pre spoločný cieľ.

"Tri prstene elfským kráľom vonku pod nebom,
Sedem pánom trpaslíkov v sieňach z kameňa,
Deväť mužom z ľudí, ktorým osudom je skon,
Veľprsteň pre Pána tmy na tróne z plameňa
V zemi Mordor, kde Tieň vládne zlom.
Veľprsteň im všetkým velí, jeho ruka krutá
Privolá ich do jedného, v čiernej tme spúta,
V zemi Mordor, kde Tieň vládne zlom."

Kult Pána prsteňov som vždy vnímala len okrajovo. Vedela som, že ide o niekoľko dielny film podľa rovnomenného románu o hobitoch a iných čudách putujúcich do Mordoru s čarovným prsteňom. Vďaka môjmu priateľovi som sa k tomuto dielu dostala bližšie. On sám je z Tolkienovej tvorby nadšený asi tak veľmi, ako som ja nadšená z jeho záujmu čítať :). A tak sa v našej knižnici objavil Hobit, celá trilógia Pána prsteňov, Silmarilion a najnovší prírastok, Húrinove deti.

Pred dvomi rokmi som si zo zvedavosti prečítala Hobita. A čuduj sa svet, páčil sa mi! Preto som po odmlke opäť po tomto autorovi siahla, no tentokrát s istou obavou. Desila ma myšlienka trilógie, pretože neobľubujem knihy na pokračovanie, česť výnimkám. A práve tento fakt ma na Pánovi prsteňov odrádzal najviac. No aj napriek mojim zlým pocitom som sa do knihy začítala a prečítala ju s veľkým záujmom. Bolo úžasne osviežujúce čítať opäť dobrodružný fantasy príbeh a vypadnúť tak doslova z reality. To ma na knihe dostalo najviac. Čarovno príbehu, atmosféry, postáv, prostredia... Ten nereálny, vymyslený, a tak krásne a dôsledne vyfantazírovaný svet.

Táto kniha ma veľmi pozitívne prekvapila a bola to príjemná zmena oproti môjmu vymedzenému žánru. Ale keď tak nad tým premýšľam, aj Tolkienovo dielo sa radí medzi svetovú klasiku, len z trošku iného súdka ako som zvyknutá čítať. Každopádne bola táto kniha pre mňa veľkým zážitkom, a hlavne už sa nečudujem priateľovi, že tak veľmi obľubuje tohto autora. S istotou viem, že sa pustím aj do pokračovania trilógie, pretože nutne potrebujem poznať odpoveď na veľa nezodpovedaných otázok a hlavne chcem vedieť ako to s našou družinou nakoniec dopadne.




10 komentárov:

  1. Na tuhle recenzi jsem se moc těšila. Tolkien patří mezi mé nejoblíbenější autory a jsem strašně ráda, že i tebe Pán prstenů okouzlil :) Ten svět je fantastický! I když Hobita mám asi ještě radši :) Budu nedočkavě sledovat, až se objeví recenze i na další díly :)
    Přeji Ti krásný den...
    PS: slovenské jméno Froda - Bublík mě opravdu rozesmálo :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Rada počujem, že si sa na recenziu tešila :) Bola som naozaj z tejto knihy príjemne prekvapená, aj keď je pravda, že pri Hobitovi sa mi páčil rýchlejší spád deja. Krásny deň aj Tebe :)
      p.s. áno rozdiely medzi slovneskými a českými prekladmi sú niekedy veľmi úsmevné :)

      Odstrániť
  2. Pána prstenov aj Hobita si chcem raz určite prečítať (len by už mohli vymyslieť aspoň 48-hodinový deň).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ak nie aj 48-hodinové dni, tak minimálne 3-dňové víkendy, by sa mohli začať zaužívať :) ;)

      Odstrániť
  3. Skvelá recenzia a ako vždy úžasné fotky :)! O tom, že si prečítam Pána prsteňov uvažujem už dlho a po tvojej recenzií som naňho navnadená ešte viac :).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Ti veľmi pekne, budem sa teda do budúcna tešiť na Tvoj názor na knihu :)

      Odstrániť
  4. To jsem moc ráda, ze se ti líbil :-) mě se vždy líbí i překlady a tady me pobavil Frodo Bublik :-) ja to mela zpocatku stejne - kdyz zacala manie z filmu a vsichni na nej chodili a byli uneseni, tak jsem Pana prstenu sabotovala. Az kdyz opadla hysterie a jen sem tam prokoukla nejaka zminka o tretim dile, který se chystá do kin, tak jsem se odhodlala a zamilovalá se. A az kdyz jsem docetla vsechny tri dily, tak jsem se podivala na filmy. Od te doby je ze mě tolkienovec :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som filmy asi ani celé nevidela. Na prvý diel sa s priateľom chystáme do Prahy, kde ho budú premietať s vyše 200 členným orchestrom. Toto bol aj jeden z podnetov, prečo som sa do knihy pustila a na film sa teraz teším ešte viac :)

      Odstrániť
  5. Úžasné fotky Evičko! :) Nemůžu než souhlasit s Tvou recenzí - než jsme se do Pána prstenů pustila trochu jsem se obávala. Ten svět je opravdu veliký a má tolik fanoušků, že by případné nespokojení s knihou mohlo být "společenskou sebevraždou". Naštěstí se tyto obavy nesplnily, jedná se o opravdu strhující příběh, který nenechá chladným snad nikoho. Sama jsem si přišla jako další člen výpravy. Doma už mi čeká druhý díl, cítím, že se blíží jeho čas :)
    Přeji Ti krásné čtení nejen klasických fantasy děl :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Ti krásne za Tvoje slová :) Vystihla si to úplne presne, bola by "spoločenská samovražda" tvrdiť o tomto diele niečo zlé. Našťastie je to nemožné :) Ja sa tiež plánujem do druhého dielu pustiť v dohľadnej dobe. Teším sa už na Tvoj názor naň :) Maj sa zatiaľ krásne a užívaj si jarné dni :) :)

      Odstrániť