piatok, 25. marca 2016

Môj smutne slávny život

Autor: Kate Manningová
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2014
Jazyk: slovenský
Počet strán: 461

Kto povedal, že sa zo samotného dna nemožno dostať na výslnie? Biedu a chudobu môže vystriedať prepych a blahobyt, ak človek neostane zatrpknutý voči životu. Neistota sa môže, ako mávnutím čarovného prútika, zmeniť na istotu, ale aj na ešte väčšie zúfalstvo. To je riziko života, ktoré podstupujeme každý deň...

Súrodenci Axie, Dutch a Joe Muldoonovci sa nenarodili do bezstarostného života. Klamstvo a vidina lepšieho ich neprávom odlúčili od ich matky. Vytrhnutí z biedy a vtiahnutí do neistoty nepoznaného sveta, boli umiestnení do sirotinca a odtiaľ odvedení na vidiek za, údajne, lepším životom a novými rodinami. Súhrou okolností a osudu bola malá a krásna Dutch umiestnená do novej bohatej rodiny a malý Joe tiež našiel materinskú lásku v náručí cudzej ženy. Axie sa nechcel ujať nikto, a tak sa vlakom vrátila na chudobnú Cherry Street bez brata a sestry so smútkom v srdci.

"Počúvaj, Axie,... pre zmilovanie Božie, sľúb mi, že sa postaráš o nášho Josepha a Dutchess. Ani na chvíľku ich nespusti z očí, počuješ ma?"

Ďalšie tragické udalosti, ktoré postretli nešťastnú a opustenú Axie, ju zavedú do domu, ktorý jej zmení život. Pod dozorom pani Evansovej sa začala priúčať takmer najstaršiemu remeslu, ktoré jej časom zabezpečilo jej smutne slávny život. Na svojich súrodencov a sľub, ktorý matke dala, však, nezabudla...

Tento román som, doslova, zhltla za štyri dni. Presne niečo takéto som potrebovala dostať do rúk. Príbeh s pútavým dejom, ktorý pojednáva o téme, ktorá v rokoch 1860-1880, kedy sa príbeh odohrával, bola tabu. Silná hlavná postava v podobe ženy, ktorá si ide za svojím cieľom, aj napriek trpkej minulosti a mnohým prekážkam. Bolo veľmi zaujímavé čítať o vtedajších praktikách pôrodoch, liečenia ženských neduhov či zabraňovaniu a riešeniu neželaného tehotenstva.

"Keď bude vykrikovať, spomeň si na všetky dámy, ktoré prežili aj čosi horšie, a maj na pamäti, že údelom ženy je trpieť, a ak budeš robiť, čo som ti hovorila, nezomrie. Len sa jej stále prihováraj: Pst, no tak, no tak, moja, tíško, o chvíľu bude po všetkom."

Dej príbehu bol od prvých strán veľmi strhujúci a udržiaval ma v napätí. Je pravdou, že v istej časti moje nadšenie z príbehu trošku ochladlo a záver príbehu bol, na môj vkus, dosť prekombinovaný, však, tieto dojmy neuberajú na mojom celkovom pozitívnom hodnotení knihy. Zastávam názor, že tento román sa oplatí prečítať. Odhodlanie, neutíchajúca túžba po šťastí a láska k práci pomohla mladej žene, ktorej osud vyzeral viac než bezútešne dostať zo samého dna na výslnie sveta. Ručím Vám, že ak túto knihu dostanete do rúk, nepustíte ju skôr ako nedočítate posledné kapitoly. Román je pútavou biografiou, po ktorej by som nedbala siahnuť opäť. Začítajte sa do príbehu záhadnej Madam X, ktorej praktiky a štýl života neboli po vôli určitým ľuďom.

10 komentárov:

  1. Skvelá recenzia :)! O tejto knihe som ešte nepočula, ale znie zaujímavo. Mám rada príbehy, ktoré sú tak v 18. storočí a myslím, že toto by sa mi mohlo páčiť. Ďakujem za tip :).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite stojí za pozornosť, dúfam, že ak sa do nej pustíš, bude sa Ti páčiť rovnako. Je to také ľahké a príjemné čítanie, ako stvorené na predĺžený víkend či prázdniny :)

      Odstrániť
  2. Som veľmi rada, že sa ti kniha páčila, patrí medzi moje obľúbené. Rovnako ako aj Zmrzlinová kráľovná (ak si ešte nečítala, je to podobne ladený príbeh, naozaj skvelý).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Naozaj je Zmrzlinová kráľovná podobne ladená? Obzerala som sa na internete po niečom podobnom a aj po tejto knihe som pokukovala. Ďakujem za odporúčanie a aj komentár :)

      Odstrániť
  3. Krásná polička! Miluju klasiku a Odeoňácká vydání jsou super :)

    A i recenze mě moc nalákala ke čtení. Škoda překombinovaného závěru, i tak ale myslím, že by mi kniha mohla sednout. Díky za tip!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :) Ďakujem pekne, tie krásky v nej sú moje najväčšie poklady. Tiež som milovníčkou klasiky, škoda, že len tak málo ľudí ju číta. Čo sa týka tejto knihy, ako som aj písala, prekombinovaný záver mi z celkového dojmu neubral. Verím, že to tak bude aj pri Tvojej skúsenosti s knihou :)

      Odstrániť
  4. Moc pěkná recenze s úžasnými fotkami. Dokázala jsi mě na knihu nalákat, takže jsem jí hned přidala na svůj TBR. Snad se k ní někdy dostanu :)
    Měj se krásně

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dúfam, že sa ku knihe čo najskôr dostaneš a príbeh v nej si vychutnáš rovnako ako ja :)

      Odstrániť
  5. Já prostě zbožňuju Tvoje fotky! :) Moc povedený článek. Kniha není asi úplně stoprocentně šálek mého čaje, ale pokud ji někde uvidím, určitě si na Tebe vzpomenu a možná si ke mně nakonec cestu najde :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Wau, čítať takéto slová je úžasné :) Ďakujem Ti za ne a tiež za podporu :) Užívaj si krásne jarné dni :) :)

      Odstrániť