utorok, 2. februára 2016

Sídlo Mansfield

Autor: Jane Austen
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2010
Jazyk: slovenský
Počet strán: 471

Opäť tu máme klasiku. Opäť prostredie anglického vidieka. Opäť 18. storočie a opäť Jane Austen. A predsa úplne iný príbeh, nad ktorého dejom som len krútila hlavou. Nie, nie som chorá a ani netrpím závislosťou na knihách od Jane Austen. Túto krásku som si rozbalila pod vianočným stromčekom a bola to, zároveň, aj moja prvá prečítaná kniha v tomto roku. Určite všetci poznáte porekadlo: "Ako na Nový rok, tak po celý rok," a podľa toho, na mňa čaká veľmi sľubný knižný rok.

Fanny Priceová prišla po prvýkrát do Mansfield parku ako desaťročné dievčatko plné obáv z neznáma. Jej matka ju poslala žiť k svojím bohatým tetám a k prísnemu strýkovi Sirovi Thomasovi Bertramovi, pretože sa o ňu nedokázala postarať. Fanny pochádzala z veľmi ťažkých sociálnych pomerov, kde výchova a vštepovanie úsudku bolo len treťoradou záležitosťou. A tak sa maličká ocitá vo veľkom dome, plnom krásnych vecí a ešte krajších ľudí, ktorí na ňu pozerajú akosi zvrchu.

"Bertramovci boli pozoruhodne vznešená rodina, synovia driečni, dcéry bezpochyby pekné, všetci urastení a na svoj vek veľmi vyspelí, čím sa postavami od sesternice odlišovali rovnako nápadne, ako ich od nej vo vystupovaní vzďaľovalo vzdelanie..."

Plynutím času sa z Fanny stáva rozumná, mladá žena, plná ideálov a so skrývaným citom v srdci. Vždy jej, však, bolo vštepované, že nie je hodna takej pozornosti a láskavosti ako jej dve rozmaznané sesternice Mária a Júlia. Útechu Fanny hľadá vo svojom bratrancovi Edmundovi, ktorý ju považuje za sestru. Rodinný stereotyp zmení nová spoločnosť v rodine a hlavne nápad nacvičiť divadelnú hru priamo v starom sídle za chrbtom pána domu. 

"A Fanny? Čo tá robila a o čom premýšľala po celý ten čas? A čo si o prišelcoch myslela ona? Existuje len málo osemnásťročných mladých dám, ktorých by sa na názor pýtali menej než Fanny."

Opäť tlieskam a žasnem nad dôvtipom tento skvelej autorky. Naozaj veľa som sa pri knihe nasmiala. Prostredie divadelného zákulisia v Mansfield parku nádherne odhaľuje zvrátené, ale aj cnostné vlastnosti mladých zúčastnených, a práve táto, nie veľmi šťastná, zábavka dáva priestor na veľmi zaujímavé zápletky, ktoré sa ďalej v deji vyvíjajú.  

Po prečítaní tohto príbehu sa opäť môj rebríček obľúbenosti jednotlivých príbehov od Jane Austen trošku pozmenil. Fanny ako hlavná hrdinka mi bola veľmi sympatická a naozaj som mala do poslednej chvíle pocit, že príbeh skončí presne tak ako sa neskončil. Autorka v tomto prípade predčila moje očakávania a ja odkladám túto knihu do svojej knižnice so skvelým pocitom, a Vám, moji milí čitatelia, ju môžem len vrelo odporučiť.



8 komentárov:

  1. Krásne fotky :)! A moc pekná recenzia :)! Ach na toto vydanie knižiek Jane Austenovej sa skrátka nedá vynadívať. Zakaždým ako ho zazriem, tak si dookola opakujem, že si musím čo najskôr všetky knižky z edície zaobstarať. Zatiaľ som od J.Austenovej čítala iba Pýchu a predsudok, no uvažujem, že práve táto knižka bude po nej nasledovať :).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite zvoľ buď túto, alebo Rozum a cit a určite nebudeš banovať. Vydania sú to krásne a v knižnici vyzerajú úchvatne, už mi nechýba veľa do kompletnej zbierky z čoho sa veľmi teším :):)

      Odstrániť
  2. Nádherné fotky a moc pěkná edice Jane Austen. Já mám Jane Austen jako jedno ze svých knižních předsevzetí pro rok 2016 - konečně se do ní pořádně začíst. Moc pěkná recenze, díky. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Ti krásne za komentár. Jane Austen je ako knižné predstavzatie krásna méta, dúfam, že sa Ti podarí splniť svoj cieľ :)

      Odstrániť
  3. Moc hezké fotky a báječná recenze! Jane Austenová mě překvapuje každou svou knihou. Dalo by se čekat, že budou stejné nebo alespoň hodně podobné. Ale v každé se objeví nějaká nová, v jiných jejích dílech nezmíněná věc. Ale i přesto jsou si knihy blízké a tvoří krásný Austenovský svět :) Slovenská edice je moc pěkná a skvěle ladí.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Napísala si to veľmi pekne, výstižne a hlavne pravdivo. Môžeme len ďakovať, že skrz jej príbehy môžeme do tohto sveta patriť na malú chvíľku tiež :)

      Odstrániť
  4. Moc hezká recenze i fotografie - musím se přiznat, že jsem se k ničemu od Austenové ještě nedostala, a letos bych to moc ráda napravila. Tak snad se mi zadaří :) Těším se na další články a přeji hezký den

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne za pochvalu a vítam Ťa na svojom blogu :) Ja Jane Austen môžem len odporučiť, i keď je pravda, že tento žáner nie každému sedí. Snáď sa Ti jej knihy budú páčiť :) :)

      Odstrániť