sobota, 20. februára 2016

Búrlivé výšiny

Autor: Emily Brontë
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2009
Jazyk: slovenský
Počet strán: 343

Príbeh o zvrátenej a láske a ešte zvrátenejšej pomste, ktorá nezasiahla len dvoch ľudí, ale dve rodiny, v dvoch generáciách. Poďte sa so mnou bližšie pozrieť na príbeh, pri ktorom som so zatajeným dychom prevracala stránky.



Bohaté panské sídlo, Búrlivé výšiny, patrilo už od nepamäti starobylému rodu Earnshaw. Budúci dedič bohatstva, ešte vtedy chlapec, Hareton Earnshaw, a jeho divoká mladšia sestra Katarína dostali od otca nečakaný darček. Prírastok do rodiny v podobne čierneho chlapca bez rodiny a minulosti. Toto chlapča dostalo čestné miesto v panskom dome. Nie všetkým obyvateľom bola, však, táto predstava po chuti. Malý Hareton chlapca, menom Heathcliff, nemal v láske a trápil ho škaredým prístupom a osočovaním. Naopak Katarína si k neznámemu chlapcovi našla cestu. Spájala ich rovnaká nespútanosť a divokosť pováh.

Po smrti starého pána Earnshawa sa dostal Heathcliff do nemilosti. Teraz už nebol rovnocenným členom rodiny, patril medzi služobníctvo a nový pán domu s ním kruto zaobchádzal. Jeho puto s Katarínou, aj napriek jeho spoločenskému, fyzickému a psychickému úpadku, silnie každým dňom. Je paradoxom, že práve Katarína sa stane príčinou jeho tajomného úteku z Búrlivých výšin, na ktoré sa, však, po dlhých rokoch opäť vracia s túžbou po pomste.

"Bieda, pokorenie, smrť a hocičo, čo by na nás mohol uvaliť Boh alebo satan, nič by nás nebolo mohlo rozlúčiť, a predsa si to urobila ty, z vlastnej vôle. Ja som ti nezlomil srdce ty si si ho zlomila!"

Keď sa vraciam, vo svojich myšlienkach, späť k tomuto príbehu, stále mi po tele naskakujú zimomriavky. Knihu som čítala, doslova, zo zatajeným dychom a hrôzou v očiach. Toto je úplne iný druh prózy, na aký som bola zvyknutá u Charlotte či Anne Brontë. Príbeh knihy je divoký, temný, surový, strašidelný a miestami aj mierne zvrátený. Je z neho cítiť veľký smútok a bolesť. Jeho hlavnými motívmi sú túžba po pomste a prekliata láska dvoch mladých ľudí.

"Keby sa prebrala v mukách!" vykríkol s desivou vášňou, dupol a zastenal v nečakanom záchvate neovládateľnej náruživosti... Ach, povedala, že nedbá na moje utrpenie! A ja sa modlím len jedno, opakujem tú modlitbu, až mi meravie jazyk - Katarína Earnshawová, bodaj nepoznáš pokoj, kým som ja na žive!"

Kniha Búrlivé výšiny bola pre mňa obrovským literárnym zážitkom a zaradila sa medzi moje najobľúbenejšie klasiky. Zaujala ma práve svojou jedinečnosťou štýlu, opisu a vykreslenia postáv. Prostredie, v ktorom sa príbeh odvíjal bolo rovnako drsné, ako boli drsné a neobrúsené charaktery postáv a ich konanie. Najideálnejšia doba na čítanie tohto príbehu je, keď za oknami vládne čierno-čierna tma a Vy sa môžete bez výčitiek zababušiť do perín a naplno sa zahĺbiť do tohto magického a temného príbehu plného neočakávaných zvratov. Verím, že si Vás podmaní rovnako ako mňa.





6 komentárov:

  1. Super recenze! :) Miluju Emily Bronte :)) (a moc pěkné fotky btw :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne za pochvalu :) Ja som zaťažená na Bronteové celkovo :) Som rada, že majú stále toľko fanúšikov. Ich knihy si to viac než zaslúžia...

      Odstrániť
  2. Búrlivé výšiny na mňa už nejaký ten mesiac čakajú v mojej knižnici, chcela som sa k k tomu dostať na jeseň, ale nepodarilo sa, som zvedavá, kedy sa k tomu dokopem :) Ale som rada, že sa ti páčila :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dúfam, že si na ňu čoskoro nájdeš čas a bude sa Ti páčiť rovnako ako mne :)

      Odstrániť
  3. Moc pěkně napsané! Na větrné hůrce je pro mě jedna z těch knih, které pro mě byly obrovský zážitek, ale znovu se k nim vracet nebudu. Já bych potřebovala všechny ty postavy zabít, abych měla dojem, že to skončilo dobře :D Ale rozhodně je to kniha u které jsem fakt ráda že jsem si je přečetla :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :D :D Čítať tento príbeh bol naozaj zážitok a je pravdou, že som si neobľúbila ani jednu z postáv. Každá z nich ma svojím správaním vedela poriadne rozčúliť. A možno práve preto sa mi tento príbeh tak páčil, bolo to niečo úplne iné ako som doposiaľ čítala. Ďakujem Ti za Tvoj komentár :)

      Odstrániť