štvrtok, 7. januára 2016

Agnes Greyová

Autor: Anne Brontë
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2015
Jazyk: slovenský
Počet strán: 214

Svoje povianočné nič nerobenie som si užívala spolu s Agnes Greyovou, ktorú som si rozbalila pod stromčekom ako darček od mojej sestry, za čo jej opätovne ďakujem. Že ste tejto hrdinke doteraz nepočuli? Nevadí. V nasledujúcich riadkoch Vám ju predstavím a verím, že Vám padne do oka rovnako ako mne.


Agnes Greyová, mladá, rozumná, plná snov a životnej energie. Vychovávaná inteligentnou matkou z vyššej spoločnosti, ktorá svoje postavenie obetovala láske a otcom, pastorom, ktorý si toto matkine rozhodnutie celý život vyčítal. Agnes bola mladšia z dvoch sestier. Typický "Benjamín" rodiny, ktorý bol všetkými ochraňovaný a zbožňovaný.

"Stále sme mali plno šitia, ale mňa nenaučili vystrihnúť ani len jednoduché šaty a okrem základného lemovania a stehovania som toho naozaj veľa urobiť nevedela ani v tomto, pretože obe tvrdili, že je pre ne oveľa ľahšie, ako to urobia samy,... a navyše oveľa radšej ma videli vzdelávať sa a zabávať."

Po tom ako rodina prišla o svoje úspory sa rozhodli obe sestry prispieť do rodinnej kasy. Mary, staršia sestra Agnes, začala usilovne kresliť a ponúkať svoje obrazy na predaj, v čom sa jej darilo. Agnes sa, aj napriek namietaniu celej rodiny, začala rozhliadať po mieste guvernantky, kde by mohla preukázať svoje vedomosti a doteraz skrývaný intelekt. Príbeh je podávaný priamo z úst hlavnej hrdinky a je z veľkej časti autobiografický. Samotná autorka pôsobila ako guvernantka a pomocou Agnes sa zdôveruje so svojimi nie veľmi pozitívnymi skúsenosťami s touto prácou.

"Pustila som sa do tejto knihy s úmyslom, že nič nezamlčím, aby tí, ktorí budú chcieť, mohli mať úžitok z toho, že nahliadnu do srdca spriaznenej bytosti. Mávame však aj také myšlienky, ktoré síce môžu vidieť všetci nebeskí anjeli, no nie naši pozemskí bratia a sestry, dokonca ani tí najlepší a najláskavejší z nich."

Agnes nie je typ hrdinky ako Jane Eyrová. Tým myslím, že Vám neutkvie v mysli tak hlboko a trvalo, teda aspoň podľa mňa. Najmladšia zo sestier Brontëových nenapísala román, ktorý by strhol takú pozornosť ako Jane Eyrová či Búrlivé výšiny. A predsa dokázala napísať dielo, ktoré vystríha pred ľudskou márnivosťou, lenivosťou, pýchou, povýšeneckým správaním a intrigami. Dielo opisuje viaceré skazené charaktery postáv, ktoré tvorili neoddeliteľnú súčasť života mladej guvernantky. Ale nemajte strach, aj  napriek bezútešnej spoločnosti, v ktorej sa nachádzala, zahorelo jej srdce nežným citom. 

"... zažila som veľa trápenia a radosti ochutnala pramálo, je vari pravdepodobné, že bude celý môj život taký pochmúrny? Nie je možné, že Boh vyslyší moje modlitby, rozptýli tie pochmúrne tiene a pridelí mi aj nejaké nebeské slnečné lúče?... Azda nemám aj ďalej dúfať a veriť?"

Okrem podmanivých opisov postáv a prostredia, a môjho osobného zaťaženia na romány z éry anglického romantizmu a viktoriánskej éry, by som rada vyzdvihla krásnu obálku tohto diela. Vydavateľstvo Slovart sa môže naozaj s hrdosťou pýšiť krásnym spracovaním obálok a aj samotných prebalov románov sestier Brontëových a rovnako aj tvorby Jane Austen. Tieto knihy sú doslova pokladmi v mojej knižnici, nie len čo sa týka ich obsahovej hodnoty, ale aj krásnym vzhľadom.



4 komentáre:

  1. pekne si to napísala :) po prečítaní Jany Eyrovej som aj ja prepadla čaru toho obdobia a žiť v ňom aj ja by som chcela robiť guvernantku. :) každopádne Agnes vyzerá ako zaujímavá postava, minimálne pre mňa, dávam si do to read listu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že som Ti touto cestou mohla knihu odporúčiť :) Obdobie, v ktorom sa spomínané romány odohrávajú je moje obľúbené, aj keď trápenia a podmienky, ktoré museli ľudia v tej dobe trpieť boli zarážajúce (napr. Jane Eyrová v Lowoode). Každopádne, dúfam, že sa Ti po prečítaní bude kniha Agnes Greyová páčiť :)

      Odstrániť
  2. Už sa neviem dočkať toho, kedy si ju prečitam aj ja ♥ podľa tej recenzie to bude určite dobré, samozrejme Jane Eyrova je navždy číslo jeden :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jane je naša srdcovka, to sa už nezmení ♥♥♥♥

      Odstrániť