utorok, 22. decembra 2015

Anna zo Zeleného domu

Autor: Lucy Maud Montgomeryová
Vydavateľstvo: Mladé letá
Rok vydania: 2004
Jazyk: slovenský
Počet strán: 299 strán

Pamätáte sa na svoje čitateľské začiatky? Ja, áno! Moja láska ku knihám bola ovplyvnená dvomi knihami. V období dospievania, na strednej škole, to bol román Červený a čierny od Stendhala, s pomocou ktorého som si našla cestu ku klasickej svetovej literatúre, na ktorú dodnes nedám dopustiť. Druhou knihou, ktorá mi prišla do cesty o pár rokov skôr je Anna zo Zeleného domu. Práve toto dielo ovplyvnilo môj pohľad na svet fantázie, na romantiku a na knihy ako také. Po niekoľkých rokoch som sa k nemu opäť vrátila a teraz Vám prinášam krátku recenziu na príbeh, ktorý pre mňa predstavuje dôležitú časť môjho detstva.


Strapaté ryšavé vlasy, tvár posiata pehami, šibalské oči a malé ústa, ktoré rozprávajú a rozprávajú. Dlhé a tenké ruky, staré šaty, zničené topánky a fantázia pestrejšia ako dúha. Sirota Anna Shirleyová v prvých rokoch svojho života o láske a nehe len snívala. Po tom ako sa dostala do domu súrodencov Cuthbertovcov, mala pocit, že našla domov. Nastal, však, omyl a ju chcú opätovne poslať do sirotinca alebo do inej rodiny, kde by sa jej nedostávalo nijakých prívetivých slov. Aj keď si chceli Marrila a Matej vziať do opatery chlapca na výpomoc, predsa len sa rozhodli ponechať si toto čudné stvorenie pod ich strechou.

"...aký by ste boli radšej - božsky krásny, oslnivo múdry, alebo anjelsky dobrý?... Nikdy sa nemôžem rozhodnúť. Ale na tom veľmi nezáleží, lebo je málo pravdepodobné, že dosiahnem čo len jeden z týchto ideálov. Je isté, že nikdy nebudem dobrá ako anjel..."

Toto ich rozhodnutie obrátilo ich doterajšie životy hore nohami. Zo začiatku mali s nezbednou sirotou kopec starostí. Priniesla, však, do ich prázdnych životov farbu a smiech. Anna sa po čase vypracovala na vynikajúcu žiačku, neskôr študentku. Získala si srdcia obyvateľov malebného mesta Avonlea a prežívala svoje každodenné radosti a strasti naplno, ako to vedela len ona.

"Bola ako vietor, oheň a voda; životné radosti a strasti na ňu doliehali trojnásobnou silou. Marillu to vážne znepokojovalo. Vedela, že vrtochy šťasteny zanechajú tvrdé stopy na Anninej vznetlivej duši."

Pri pomyslení na túto hrdinku sa mi na tvári zjaví úsmev takmer zakaždým. Zbožňujem tento príbeh a aj postavu Anny. Vždy som chcela byť ako ona, podobať sa jej výzoru a povahe. S Annou som rástla a dospievala. Tento príbeh poznám takmer naspamäť, a opäť som sa k nemu vrátila v tento predvianočný čas. Potrebovala som dobiť baterky a pozitívne sa naladiť. Podarilo sa mi to. Tento príbeh má v sebe čarovnú moc, ktorá Vám navodí dobrú náladu za každých okolností, opäť začnete veriť na magické veci, budete romantický a rojčivý. Anna vo Vás zanechá kúsok seba, pretože nepoznám nikoho, komu by neučarovala.

S Annou zo Zeleného domu viete stráviť úžasný čas, pretože autorka Lucy Moud Montgomeryová mapuje jej detstvo, školské roky, dospievanie, mladosť a aj dospelý život v ôsmych knihách. Na základe vynikajúcej knižnej predlohy bol natočený aj rovnomenný osem dielny seriál. Po niekoľkých rokoch sa spracovalo pokračovanie príbehu, pričom je dej zasadený do prostredia prvej svetovej vojny. Toto pokračovanie už, však, s knihami nekorešponduje, je ale určite príjemné opätovne sa stretnúť s obľúbenými hrdinami aj v ich dospelom živote.

Ak náhodou v tomto čase hľadáte vhodný vianočný darček pre dievčinu so zasneným pohľadom alebo pre malú šibalku určite siahnite po tejto knihe. Ak Vy sami potrebujete na chvíľku vypnúť od svojich problémov, vráťte sa tiež do detských čias s týmto nádherným príbehom. Je viac než zaručené, že sa výborne zabavíte a načerpáte od Anny úžasnú energiu.





2 komentáre:

  1. Krásne fotky :)! Anna zo zeleného domu je naozaj výnimočný a krásny príbeh. Milujem aj seriálové spracovanie. Či seriál, či knižky... oboje majú nádhernú a kúzelnú atmosféru. Veľmi dúfam, že sa podarí dať si re-reading Anny aj mne :). ...Bože ale taaak ti závidím, že máš zbierku kompletnú :D. Ja ich zbieram od 12 narodenín a posledná mi chýba Anna v Summerside. Mám ju v staršom vydaní. Snáď sa mi to niekedy podarí zohnať :D.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Ti za milé slová :) Zbierka týchto kníh je pre mňa najcennejšia z celej mojej knižnice, pretože viem, že sa teraz tak ťažko zháňajú. Budem Ti draž palce, aby si chýbajúci diel nakoniec niekde zakúpila :) Príbeh je to naozaj čarovný a pre toto sviatočné obdobie ako stvorený.

      Odstrániť