pondelok, 19. októbra 2015

Premena (z knihy Poviedok)

Autor: Franz Kafka
Vydavateľstvo: Kalligram
Rok vydania: 2005
Jazyk: slovenský
Počet strán: 49 (celá publikácia 520)

Je úplne bežné ráno. Prebúdzate sa zo snov, chcete vstať z postele a vrhnúť sa v ústrety nového pracovného dňa. Čakajú Vás bežné, každodenné povinnosti, ktoré musíte zvládnuť. Objaví sa, však, nepatrný problém. Cez noc ste sa zmenili na chrobáka! Nemožné? V Kafkovej poviedke Premena určite nie...
Gregor Samsa je mladý muž, ktorý žije so svojimi rodičmi a mladšou sestrou v peknom a priestrannom byte. Ako jediný z rodiny pracuje, aby uspokojil potreby svojich najbližších. Práca obchodného cestujúceho ho, síce, nenapĺňa, ale je nutné živiť rodinu. Zo začiatku na toto bremeno nebol sám. Jeho rodina si, však, na pomoc od neho rýchlo zvykla, a nakoniec tieto starosti zostali len na jeho pleciach. A teraz je Gregor z ničoho nič veľký a nechutne vyzerajúci chrobák. 

Ako pôjde do práce? Ako si bude plniť svoje povinnosti? Aké nepríjemnosti týmto stavom spôsobí svojej rodine? Toto všetko Gregorovi hmýrilo hlavou bezprostredne po šokujúcom zistení.

"Ležal na chrbte tvrdom ako pancier a len čo nadvihol hlavu, zbadal si vyklenuté hnedé brucho rozčlenené oblúkovitými výstužami, na vrchole ktorého sa ledva udržala prikrývka, pripravená celkom sa zošuchnúť. Početné, v pomere k ostatnému objemu žalostne tenké nôžky sa mu bezmocne hmýrili pred očami."

Gregorova rodina po zistení premeny situáciu vôbec nerieši a ani nehľadá príčinu premeny, či spôsob na zmenu tohto Gregorovho absurdného stavu. Premenu vzali ako fakt. Nemenný a stály. Rovnako sa k tomuto čudnému javu staval aj samotný Gregor, jediné čo vo svojom vnútri rieši, sú neutíchajúce starosti o jeho najbližších. Hovorí sa, že v núdzi poznáš priateľa. A v tomto príbehu to platí hneď trojnásobne.


"... noc strávil v polospánku, z ktorého ho podchvíľkou vytŕhal hlad, sčasti však v starostiach a nezreteľných nádejach, ktoré však všetky viedli k záveru, že zatiaľ sa musí správať pokojne, aby trpezlivosťou a maximálnou ohľaduplnosťou rodine pomohol znášať nepríjemnosti, ktoré jej svojím terajším stavom nevyhnutne bude spôsobovať."

Tento autor sa mi spája so výukou literatúry na strednej škole. Keďže som na knihu Poviedky natrafila v našej knižnici, povedala som si, že dám autorovi šancu aj mimo školských lavíc. Už z učiva mi prišiel dej príbehu veľmi čudný a plný otázok, ktoré by si kládol azda každý normálny človek, samozrejme, okrem hlavných protagonistov tejto poviedky. Práve tento znak, a síce absencia vysvetľovania podstatných príčin, je charakteristická pre Kafkovu tvorbu. Autor postaví svoje postavy pred hotovú vec bez akéhokoľvek vysvetľovania, aj keď sú situácie, ktoré nastali s rozporom so zdravým rozumom. Autor sa v tejto poviedke zameriava hlavne na kritiku medziľudských vzťahov v najbližšom okolí človeka.


Kafkova Premena bola pre mňa veľmi podivným čitateľským zážitkom. Presne to som však od knihy aj očakávala. Na rozpitvávanie a riešenie absurdnej situácie tu nie je priestor, môžete sa len čudovať postoju rodiny, ktorý voči Gregorovi zastávali. Autor vykresľuje kontrast správania sa rodiny po premene a pred nešťastnou premenou. Je veľmi smutné vidieť ako sa k nemu jeho najbližší zachovali a koniec poviedky ich nevhodné správanie len podčiarkuje. Poviedku som prečítala so záujmom, ale do ďalšej som sa nepúšťala. Jedna podivnosť z Kafkovej tvorby mi bohate stačila.






2 komentáre:

  1. premenu som určite čítala, alebo sme sa o tom isto iste učili na strednej na literatúre. už len z počutia je to príbeh podivný, ale mne sa veľmi páčil. :) našla som si v ňom svoju pointu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja si pamätám, že som písomku z tohto autora napísala na jednotku :) Preto som ho mala zafixovaného v pamäti až do teraz. Áno, príbeh je podivný, ale skýva sa za ním mnoho bolestnej pravdy o medziľudských vzťahoch.

      Odstrániť