utorok, 22. septembra 2015

Opátstvo Northanger

Autor: Jane Austen
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2009
Jazyk: slovenský
Počet strán: 247

Ďalší príbeh od bravúrnej Jane Austen nás zavedie do prostredia anglického kúpeľného mesta Bath, kde sa to, v 18. storočí, priam hemžilo bohatými džentlmenmi a mladými dámami súcimi na vydaj. Práve toto očarujúce a v tej dobe módne prostredie, pomáha autorke pri tvorení úsmevného príbehu o naivnej a fantáziou obdarenej hrdinke Catherine.





„K sedemnástim dospela bez toho, aby zazrela čo len jediného milého mladíka, ktorý by stál za povšimnutie, ba aj bez toho, aby vzbudila čo len jedinké skutočné vzplanutie, či hoci len obdiv aspoň o trochu väčší, než vlažný a letmý.“

Možno ten, kto nečíta romány od tejto autorky, a má Jane Austen zaškatuľkovanú ako autorku sladkých románov pre ženy, by hlavnú hrdinku jej príbehov charakterizoval ako  prekrásnu mladú ženu, s vlastnosťami, ktorým nie je možné nič vytknúť, a ktorá zdoláva nástrahy života a svojho osudu s hrdosťou a za každých okolností z tohto boja vyjde ako víťaz. Všeobecný odhad by bol možno takýto, no naša hrdinka, Cathrine Morlandová, nie je vonkoncom bez chýb, a predsa sa stala hrdinkou! Jane Austen totiž nevykresľuje svoje postavy len zo svetlej stránky. Dám im pocítiť ich chyby a nedostatky, pričom je viac než isté, že na konci príbehu sa stretávame s lepším človekom, ako na jeho začiatku.

Cathrine, aj napriek tomu, že pochádzala z nie veľmi zabezpečenej rodiny, sa dostáva do víru oslňujúceho Bathu, pod ochranou rodinných priateľov. Práve na tomto očarujúcom mieste nachádza priateľstvo v krásnej, ale prefíkanej Isabelle, ktorá si je vedomá svojich predností. Obe mladé dievčatá si, okrem iného, krátia čas, pobytu v mestečku, čítaním gotických hrôzostrašných románov, ktoré podporujú obrazotvornosť mladučkej Cathrine.

„Človek, ktorého nepoteší dobrý román, musí byť neodpustiteľne hlúpy, nech už je to džentlmen alebo dáma.“

Keď autorka do príbehu zamieša prostorekého brata Isabelle, pána Thorpa, súrodencov Tilneyovcov z Opátstva Northangen a staršieho brata Cathrine, Jamesa, začína sa príbeh zamotávať a komplikovať. Dej príbehu je doplnený o veľmi vtipné a trefne ironické poznámky a dialógy, ktoré sú pre Jane Austen veľmi typické.

„V manželstve sa očakáva, že muž ženu zabezpečí a žena sa mu postará o príjemný domov, on má dodávať zásoby, ona sa má usmievať. Pri tanci sú ich povinnosti presne opačné: zdvorilosť a poslušnosť sa očakáva od muža, kým žena má byť vybavená vejárom a levanduľovou voňavkou.“

Aj keď kniha patrí, v porovnaní s ostatnými od Jane Austen, medzi tie tenšie, je príbeh vykreslený do postačujúcich detailov a súvislostí. Vo veľkej časti, nesie dej príbehu mystický až strašidelný nádych, čo dáva postavám možnosť ukázať ich charaktery a pridáva príbehu náboj a dynamiku. 

Nakoľko toto bola moja v poradí štvrtá "austenka" nevyhnem sa porovnávaniu. Tento príbeh bol pre mňa menej atraktívny v porovnaní s jej inými románmi. Hlavná hrdinka mi nebola až taká sympatická a celkovo sa mi zápletka zdala slabšia. Nech sa mi kniha páčila viac, či menej, nedám na túto autorku dopustiť.

Opátstvo Northanger opäť úplne iný príbeh, ktorý dáva na zreteľ, že človek nemusí mať všakovaké kladné vlastnosti, i tak sa môže stať hrdinom svojho vlastného príbehu a vyhrať nad krivdou, osočovaním a nespravodlivosťou osudu. Autorka končí svoju knihu filozofickou otázkou, ktorou dáva priestor čitateľovi na vyjasnenie si dojmov z knihy a určenie si zámeru, s ktorým príbeh písala. Ja som sa v tejto knihe len opätovne utvrdila, že Jane Austen nie je zlá voľba, a už teraz sa teším na ďalší príbeh, ktorý si od nej prečítam.








10 komentárov:

  1. Nádherně nafoceno :-) Taky mám Austenovou v hledáčku :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Ti :) túto autorku Ti môžem len odporúčiť

      Odstrániť
  2. Krásne fotky a recenzia :) už sa teším až sa pustím do knihy Rozum a cit. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Rozum a cit je skvelá kniha, veľa som sa pri nej nasmiala :) Po knihe si určite pozri film z roku 1995. Je tam úžasné herecké obsadenie. Ďakujem Ti za milý komentár

      Odstrániť
  3. Och bože milujem tieto vydania kníh od Jane Austen ❤. Zatiaľ som od nej síce čítala iba Pýchu a predsudok, no v blízkej dobe sa chystám na ďalšiu jej knihu a myslím, že to bude práve táto :).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vydavateľstvo Slovart sa naozaj vytiahlo touto krásnou edíciou. Mám doma 4 knihy v tomto vydaní a vyzerajú vedľa seba úchvatne :) Určite si prečítaj od Jane Austen aj ďalšie knihy, zatiaľ ma každá zaujala niečím iným.

      Odstrániť
  4. Austenovou zbožňuju a tohle je opravdu úžasná edice, škoda jen, že je ve slovenštině. Jinak skvělý článek a božské fotky. :)
    http://adiethereader.blogspot.cz

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Ti pekne za komentár :) Ja, napríklad, nemám problém kúpiť si knihu v českom jazyku, ak máte krajšiu obálku, čo sa dosť často stáva.

      Odstrániť
  5. Moja príbehovo najobľúbenejšia Austenovka je Emma, no v Opátstve som našla svojho pána Dokonalého v podobe Henryho Tilneyho, ktorý je pre mňa tisíc krát lepší než celý zástup Darcyov :) Inak veľmi pekná recenzia aj fotky :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja zboždňujem, síce prvoplánovo, ale za to bezhlavo pána Darcyho, ale je krásne, že si každá vieme v jej románoch nájsť toho svojho vysnívaného hrdinu :) Emma bola pre mňa trošku ťažší oriešok a medzi moje top sa zaraďuje, ako som písala v recenzií Pýcha a predsudok a Rozum a cit. Som zvedavá ako môj rebríček poprehadzujú ešte neprečítané romány od Austenovej :) ;) Ďakujem Ti za pekný komentár.

      Odstrániť