utorok, 29. septembra 2015

Idiot

Autor: Fiodor Michajlovič Dostojevskij
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2014
Jazyk: slovenský
Počet strán: 688

Sú knihy, ktoré dokážem zhltnúť za jeden víkend. Knihy, ku ktorým sa vraciam každý rok. Knihy, ktoré sa stali mojimi najdrahšími pokladmi. Knihy, ktorých pôžitok z čítania odkladám na ďalší deň. Knihy, ktoré prečítam, ale nezanechajú vo mne žiadnu stopu. Knihy, pri ktorých sa bojím otočiť ďalšiu stranu. Knihy, ktoré po päťdesiatej strane odkladám, pretože viem, že to nie je to pravé orechové. A potom sú tu knihy, ktoré na svojom prebale hrdo nosia zložité meno ruského autora. Nad týmito knihami sa, pri mojom pohľade na ne, vznáša výstražne vztýčený ukazovák, pretože viem, že to bude zas na dlhé lakte.

Ústredná postava tohto románu, knieža Lev Nikolajevič Myškin, prichádza zo Švajčiarska, kde sa liečil na duševnú chorobu, späť do rodného Ruska, aby nadobudol pozostalosť po jeho zosnulom dobrodincovi. Je oblečený skromne, ba až, na zúriacu tuhú zimu, nevhodne. Má so sebou len malý batôžtek, kde je jeho celý majetok a v náprsnom vrecku list, v ktorom je jeho celá záležitosť ozrejmená. Vo chvíľach, keď sedí vo vlaku ani len netuší, akú dôležitú úlohu zohrá v živote svojho spolucestujúceho Parfena Rogožina, rodiny Jepaničinovcov a prekrásnej Nastasii Filippovne, ktorá je známa svojou výstrednosťou a nie veľmi dobrou povesťou.

"Som presvedčený, že jej osud nebol obyčajný... Prezrádzajú to oči, tieto dve jamky pod očami na okraji líc. Aká hrdá tvár, strašne hrdá, len neviem, či je dobrá. Ach, kiež by bola dobrá!"

Duševná nestálosť kniežaťa Myškina dáva autorovi priestor na vykreslenie jeho detskej naivity, čistoty duše, slepej oddanosti, úprimnosti, otvorenosti mysle a viery v spravodlivosť, ktoré sú v kontraste so spoločnosťou, v ktorej sa ocitá. Úžerníctvo, pomstychtivosť, neúprimnosť, závisť, očierňovanie a vyvyšovanie peňazí nad všetky cnosti, sú obrazom vtedajšieho ruského národa, ktorý autor otvorene vo svojom diele kritizuje.

"Aby ste vedeli, až budem mať dosť peňazí, stanem sa tým najoriginálnejším človekom. Peniaze sú o to podlejšie a nenávidenejšie, že v človeku dokonca prebúdzajú talent. A tak to bude, kým svet svetom stojí."

Táto kniha ma, doslova, strašila z poličky od vtedy, ako som ju vyhrala v súťaži. Síce som si ju ako výhru vybrala ja sama a, dokonca, s radosťou, pociťovala som k nej od začiatku obrovský rešpekt. Dostojevskij nebol prvý ruský autor, ktorého knihu som mala v rukách. Doktora Živaga som, na moje sklamanie, ani nedočítala, i keď jeho filmovú adaptáciu z roku 2002 zbožňujem. S Annou Kareninou som strávila celé jedno leto, ale v konečnom dôsledku to za tú námahu stálo! Niet divu, že som sa tejto voľby obávala.

Moje obavy sa napĺňali obracaním ďalšej a ďalšej strany tejto knižnej klasiky. Nemôžem povedať či sa mi kniha páčila, alebo nepáčila. Podľa mňa, je táto kniha neuveriteľne náročná na čítanie a porozumenie. Otvorene priznávam, že som na ňu ešte nedospela. Možno, keď budem opätovne čítať, trebárs, o desať rokov, budem sa na celý príbeh pozerať z úplne iného uhla. Aj tieto riadky sa mi píšu neuveriteľne ťažko, pretože vyjadriť svoj názor na niečo, čo bolo v určitých momentoch nad Vaše sily, je priam nemožné.

Fiodor Michaljovič Dostojevskij vytvoril vo svojom diele nádherne čistého knižného hrdinu, ktorý vyniká ako ruža na pustatine. Ostatné postavy knihy s ním zaobchádzali podľa ich momentálnej nálady a vrtochov, čím vznikali kompromitujúce situácie, ktoré dostávali knieža Myškina do nepríjemných situácií celkom nevinne. Tento svet, v ktorom sa ocitol, sa mu nakoniec stal osudným.

"Tu vo mne vidia idiota, ale ja som predsa rozumný, lenže oni to netušia..."

Odporúčiť či neodporúčiť túto knihu? Podľa mňa, na prečítanie Idiota nie je vhodná chvíľa nikdy, a predsa len vždy. Je to kniha, ktorá by mala byť čítaná. Ale čítaná s rozvahou a čistou mysľou. Je dôležité vnímať príbeh aj medzi riadkami a premýšľať nad jeho hlbokou podstatou. Pripravte sa, však, na množstvo zložitých postáv, siahodlhé opisy a náročné úvahy. Ja som to tentokrát, bohužiaľ, nezvládla a nedokázala som si z príbehu vziať všetko to, čo ponúka. Kniha bola na mňa príliš ťažká a skeptická. Som, však, na seba hrdá, že som ju dočítala do konca a v budúcnosti mi snáď kniha dá druhú šancu.

"... vytvoriť raj na zemi nie je ľahké, a vy predsa len trocha dúfate v raj, raj na zemi, to je ťažká vec, knieža, omnoho ťažšia, ako sa zdá vášmu ušľachtilému srdcu. Radšej s tým prestaňte, lebo si zas nebudeme rozumieť, a potom..."







6 komentárov:

  1. Nevím také jsem z ní měla hrůzu a překvapilo mne jak skvěle a lehce se mi četla a zdála se mi velice aktuální , ne že bych ji četla podruhé , ale líbila se mi i styl psaní na tu dobu šel - hlavně nadčasové téma - slušný člověk je i v této společnosti za hloupého :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Téma je nadčasová, to máš pravdu. Ja som sa občas v deji strácala. Hlavne ma dosť vyčerpávali tie dlhé opisy situácií a monológy,ale zas boli kapitoly, cez ktoré som preletela s ľahkosťou. Preto mám z knihy zmiešané pocity...

      Odstrániť
  2. osobne mám rovnako rešpekt pred ruskou literatúrou. Karenina mi stojí na polici rozčítaná do polovice a stále sa k nej neodvážim vrátiť. Ešte si tam na tej polici chvíľu počká. Na Idiota sa chystám, predtým však asi skúsim dať Vojnu a mier, na tú sa tiež poriadne musím pripraviť. Inak nádherné fotky, krásne dopĺňajú tvoj text :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite si ruskí autori vyžadujú dozretého čitateľa a hlavne veľa času na ich prelúskanie. Ja si určite dám na čas od takýchto diel pokoj a siahnem po menej komplikovanej literatúre ;) :)

      Odstrániť
    2. V salónu u madam Jepančinové
      komorná všem hostům nabízí pralinky.
      Tóny se vznášejí v rovině snové,
      tlumeně zaznívá předehra od Glinky.

      Poledne odbilo, zbývá jen hodina
      než začnou v přípitcích pozvedat číše
      k oslavě návratu knížete Myškina,
      potom ho usadí do křesla z plyše.

      Střezte se pohlédnout knížeti do očí.
      Nevinným pohledem vnikne vám do duše,
      hlava se návalem krve snad rozskočí
      a srdce jako kůň divoce rozkluše.

      V znalosti povah mu není rovno,
      Rogožin z té vaší dočista šílí,
      nešťastná Nastasjo Filipovno.
      Kam probůh běžíte, počkejte chvíli!

      Stále jsou na světě šéfkonstruktéři,
      co se vám motají do života.
      Až příště zaklepe u vašich dveří,
      shoďte ho ze schodů, idiota.

      Odstrániť
    3. Ďakujem za jedinečný komentár :) :)

      Odstrániť