utorok, 4. augusta 2015

Pýcha a predsudok

Autor: Jane Austen
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2012
Jazyk: slovenský
Počet strán: 406

Túto knihu, a vôbec štýl písania a príbehy Jane Austen buď nenávidíte, alebo nadovšetko milujete. Ja sa s hrdosťou radím do druhej skupiny čitateľov a na všetky strany prehlasujem, že pána Darcyho neskonale zbožňujem!
„Je všeobecne uznávanou pravdou, že slobodný mladý muž s veľkým majetkom nevyhnutne potrebuje ženu.“

Už prvá veta tohto románu navodzuje celú atmosféru knihy a približuje všeobecne uznávaný názor 18. storočia. Výhodný vydaj a dostatočne vysoká renta bola dennodenná útrapa aj pani Bennetovej, matky piatich dcér. Najstaršie z nich, krásna Jane a Elizabeth, vynikajúca inteligenciou a zdravým úsudkom, nesú bremeno nevhodného správania sa zvyšku rodiny a nízkeho spoločenského postavenia najvýraznejšie. Tieto nedostatky sa, však, naplno prejavia až príchodom mladého a zabezpečeného pána Bingleyho do susedstva. Ten oplýva šarmom, dobrým vkusom, inteligenciou a všetkými ostatnými vlastnosťami, ktoré musí mať každý správny gentleman. To sa, ale na začiatku, nedá povedať o jeho priateľovi, pánovi Darcym, ktorý prichádza do Netherfieldu spolu s ním.

„Neviem na pochabosti a neresti iných zabudnúť tak rýchlo, ako by som mal, a ani na ich urážky. Moje city sa nedajú len tak ľahko sfúknuť zakaždým, keď sa o to niekto pokúsi. Možno by sa o mne dalo povedať, že som nezmieriteľný. Ak raz o niekom stratím dobrú mienku, je stratená navždy.“

Na prvý pohľad predvídateľná téma a atmosféra celého príbehu, pojednávajúcom o snahe vydať jednu z dcér za zámožného mladého muža, po pár stranách odkrýva pútavý príbeh, ktorý, v dnešnej dobe, patrí medzi klenoty svetovej literatúry. Román poukazuje na rozdiely medzi spoločenskými vrstvami, ako aj na vzťahy v rámci rodiny. V knihe nájdete aj veľa krásne vtipných a sarkastických poznámok, ktoré len znásobia zážitok z jej čítania.

„... zistil som, že sa tvoja sestra nešťastne zaľúbila. Blahoželám jej k tomu. Dievčatá sú rady sem-tam nešťastne zaľúbené, kým sa vydajú. Má o čom premýšľať a pozdvihne ju to na vyššiu úroveň medzi priateľkami.“

Ja som túto knihu vzala do rúk už druhýkrát a pôžitok z čítania som mala postarané. Nepochybujem o tom, že ak sa rozhodnem pre jej opätovné čítanie, budem znovu milo prekvapená štýlom bravúrnej Jane Austen. Síce je príbeh vo všeobecnosti veľmi známy, jeho zákutia a premyslené detaily Vás môžu kedykoľvek prekvapiť a príjemne očariť. Čaro príbehu knihy je pretrvávajúce a som si istá, že bude lákať, k jeho objaveniu, ďalšie a ďalšie generácie čitateľov, tak ako to bolo doposiaľ. 

Nemôžem inak, ako len v pozitívnom zmysle hovoriť o tejto knihe. Tí, ktorí si mylne myslia, že ide o presladený román s priamočiarym dejom, sa veľmi mýlia. Pýcha a predsudok v sebe nesie úchvatné opisy charakterov a prostredia, preniknutie do duše a myslenia hlavných postáv, pričom si čitateľa získa od prvých strán. Je to skrátka príbeh, ktorý nikdy neomrzí a bude dobrou čitateľskou voľbou za každých okolností.






6 komentárov:

  1. Moc pěkná recenze a nádherné fotky! Z těch ta Austenovská atmosféra vyloženě dýchá! Já vám tak hrozně závidím tohle vydání. Mám pocit, že u nás v Čechách tahle knížka snad nikdy nevyšla s pěknou obálkou.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne, som rada, že sa páči ako recenzia, tak aj fotky. Toto vydanie a celkovo edícia románov Jane Austen od Slovartu je nádherná. Ale bežne mám pocit, že práve tie české vydania sú krajšie. Toto je však asi naozaj svetlá výnimka.

      Odstrániť
  2. Skvělá recenze. :) Já jsem Pýchu a předsudek četla, jako asi většina holek. :) Jako líbilo se mi to, ale k úplně nejlepším knihám se u mě rozhodně neřadí. A obálka je nádherná. :) My máme jenom tu obyčejnou nebo tu s filmovým obrázkem.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tiež si myslím, že toto je, minimálne, také povinné čítanie pre každú romantickú dušu, no ja som sa v jej knihách našla. Ďakujem Ti za pekný komentár :) :)

      Odstrániť
  3. Napísala si to krásne, ten príbeh je úžasný! ♥ Pýcha a predsudok je prvá kniha od tejto autorky,ktorú som prečítala a rozhodne ma presvedčila o tom aby som si prečítala aj ostatné. :) Škoda ja len to, že sa na ňu nedostanem do divadla:/
    A tie fotky, sú nádherné :) Veľmi chválim, len tak ďalej :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Ti krásne za milý komentár ♥ ♥ Áno, Jane Austen je naša srdcovka ;) :) Toho divadelného predstavenia sa možno ešte dočkáme :)

      Odstrániť