štvrtok, 27. augusta 2015

Miniaturista

Autor: Jessie Brutonová
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2015
Jazyk: slovenský
Počet strán: 432

Amsterdam, jeseň 1686. Nella Oortmanová stojí pred dverami domu, kde má od teraz žiť po boku svojho manžela. V hlave jej víri mnoho pocitov a otázok. Vstupuje do života a medzi ľudí, ktorých nepozná. Má byť manželkou muža, o ktorom nič nevie, a ku ktorému nepociťuje žiadny cit. Jej šťastie je však len v jej rukách alebo to celkom tak nie je?
„Každá žena je architektkou vlastného šťastia.“

Nella sa od prvej chvíle v novom dome stretáva s nezáujmom manžela, bohatého kupca Johannesa Brendta, nevraživosťou švagrinej Marin a nepriateľským prístupom slúžky Cornelie a černocha Otta. Jediné gesto, ktoré Johannes urobí smerom k svojej mladej manželke, je kúpa drahej vitríny.

„Nakoniec sa Johannes natiahne k závesom a s prehnanou okázalosťou ich roztiahne. Ženám to vyrazí dych. Vnútro skrine je odhalené... „Je to... tento dom? pýta sa Nella. „Je to tvoj dom,“ s potešením ju opraví Johannes...“

Drahý dar Nellu na prvý pohľad nepoteší. Chcela sa, predsa, stať paňou Johannesovho srdca a domu a nie nejakej napodobneniny! Postupne si ju, ale čaro vitríny podmaní a rozhodne sa obrátiť sa na miestneho miniaturistu. Ten jej začne posielať hádanky a miniatúry s dokonalým prepracovaním, až to naháňa strach. Kto nakoniec ťahá za nitky v jej živote a v živote jej novej rodiny?

„Niekto nazrel do Nellinho života a vystrčil ju mimo všetkého diania. Ak tieto veci neposlali omylom, potom je kolíska výsmechom z jej nenavštívenej manželskej postele...“

Veľmi podmanivý námet tohto príbehu a nádherná obálka ma od začiatku očarili. Na knihu som čítala veľmi rozpačité názory, a aj preto, aby som si utvorila vlastný obraz, som po nej siahla. Nemala som problém sa do knihy začítať. Dejová línia postupne naberala na obrátkach a v istých momentoch sa príbeh javil ako veľmi mystický a detektívny. Svoju myseľ som so záujmom upierala na vitrínu, ktorá akoby žila svojím vlastným životom. Nečakala som, že príbeh odohrávajúci sa v 17. storočí bude poukazovať na také kontroverzné témy. Naozaj mal tento príbeh v sebe obrovský potenciál, ktorý však, na moje sklamanie, nebol dopracovaný dokonca.

V poslednej tretine knihy som sa priam nudila aj napriek tomu, že prichádzalo hlavné rozuzlenie deja. Podľa mňa však bolo podané veľmi plytko a neatraktívne. Uvítala by som, ak by bolo postave, podľa ktorej je nazvaný aj celý román, dopriaty väčší priestor. 

Najviac ma však zamrzel jeden, veľmi ťažiskový, moment, ktorý nebol vysvetlený vôbec. Niekedy je prínosom, ak v knihe ostanú nezodpovedané otázky a čitateľovi to dáva priestor na premýšľanie. V tomto prípade to bolo pre mňa veľmi rušivé. Príbeh som dočítala s veľmi neurčitým pocitom. Nechcem tvrdiť, že bol Miniaturista úplným krokom vedľa, no moje očakávania od príbehu boli omnoho väčšie. So sklamaním odkladám túto knihu, bez toho, aby som pociťovala potrebu premýšľať nad príbehom čo i len chvíľku po jeho prečítaní.









2 komentáre:

  1. miniaturistu som si hneď po vydaní slovenského vydania chcela prečítať, ale potom ma to nejak opustilo. páči sa mi, ako si to nafotila, vypadá to fajn :ň každopádne miniaturistu asi odložím na iné časy, momntálne sa mi nehodí do repertoára knižného, hehe :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som sa na knihu tiež hneď veľmi tešila, podľa anotácie a obálky to vyzeralo veľmi lákavo. Snáď Teba osloví viac ako mňa :)

      Odstrániť