piatok, 17. júla 2015

Zlodeji labutí

Autor: Elizabeth Kostovová
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2010
Jazyk: slovenský
Počet strán: 456

Hranica medzi láskou a posadnutosťou či medzi realitou a snom je niekedy veľmi zradná. Najmä, keď ste hnaný svojimi vnútornými pocitmi a svet okolo vás sa začína prelínať s dávnou minulosťou.




Autorka nás pomaly vnára do príbehu o maliarovi Róbertovi Oliverovi, ktorý, na prvý pohľad, bezdôvodne zaútočí v múzeu na maľbu Ledy. Útočník je umiestnený do psychiatrickej liečebne pod opateru schopného psychiatra Andrewa Marlowa. Toho prípad zablúdeného maliara od začiatku nadchne a rozhodne sa Róbertovi za každú cenu pomôcť. On však jeho pomoc odmieta a zaryto mlčí. Marlow si myslí, že sa rozhovorí, keď mu poskytne plátna, farby a štetce.

Až po pár týždňoch zistí, že Róbert maľuje stále jednu a tú istú osobu. Dámu s tmavými kučerami, raz so zasnenými, inokedy so smutnými očami odetú v šatách z 19. storočia. Jeho maľby sú tak reálne, a tak dokonale prepracované, až to doktora zaskočí a rozhodne sa začať pátrať po záhadnej žene z obrazov na vlastnú päsť.

„Upútal ma jemný nos, hranatá brata s jamkou na pravej strane a zmyselné pery vyjadrujúce pobavenie. Čelo mala vysoké a biele. Šaty, z ktorých som videl iba málo, boli zelené, so žltým volánom okolo hlbokého véčkového výstrihu.“


Pomocou listov, ktoré Marlow zoberie z pacientovej izby, sa ocitáme v rokoch 1877 – 1891, v Paríži, a stretávame sa s mladou, nádhernou a talentom obdarovanou Béatrice de Clerval Vignot.

„Po celý čas si ma sprevádzala, moja múza. Myslel som na teba tak živo, až ma to prekvapilo. Nielen na Tvoju krásu a láskavú spoločnosť, ale aj na Tvoj smiech a jemné gestá.“

Ako, ale súvisí Béatrice a jej život, či maľby s Róbertovou posadnutosťou? Ako môže ovplyvniť myseľ i život muža, žena, ktorá umrela v roku 1910, teda niekoľko desaťročí pred Róbertovým narodením, natoľko, že sám príde o zdravý myseľ? Odpoveď na tieto otázky nám zodpovie nenúnavné pátranie oduševneného psychiatra Marlowa.

Kniha Zlodeji labutí bola pre mňa krásnym zážitkom, pri ktorom na vlastné oči zistila, že láska môže prekonať celé desaťročia a posadnutosť jedného človeka môže zmariť šťastie mnohých. Hlboký zážitok, podnet na zamyslenie a mystika, to všetko v sebe táto kniha skrýva.

Na záver ešte pripájam veľmi zaujímavú mytológiu o samotnom obraze Ledy a labute, ktorá sa stala námetom tvorby niekoľkých maliarov.

„Leda, krásna smrteľníčka, manželka spartského kráľa Tyndarea, po ktorej zatúži samotný Zeus. Prevtelí sa teda do podoby labute a s Ledou sa pomiluje. Tá časom privedie na svet dvoje dvojčiat. Jedny smrteľné a jedny nesmrteľné, pričom jedným z nesmrteľných detí bola samotná trójska Helena.“

Tento krásny, aj keď zvrátený, mýtus dáva celému románu punc čarovna a podčiarkuje to, čo vraví samotná anotácia knihy: „majstrovsky napísaný román“!




2 komentáre:

  1. Zloděje labutí už mám doma nějakou chvíli, navnadila jsi mě na to, abych si knihu konečně přečetla. :-) Překrásné místo na čtení. takovou řeku s kamenným břehem bych si taky přála mít poblíž... :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veronika, asi tomu neuveríš, ale práve túto knihu som mala pre Teba pripravenú do našej knižnej výmeny ako darček:) :). A to isto nie je náhoda. Určite si ju tiež musíš prečítať, keďže ju, teda, doma už máš :) :). Som si istá, že sa Ti bude páčiť a som rada, že sa Ti recenzia páčila, a tiež miesto, kde vyznikli fotky :) Výhľad na túto rieku mám priamo z okna izby.

      Odstrániť