nedeľa, 5. júla 2015

Jane Eyrová

Autor: Charlotte Brontë
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2011
Jazyk: slovenský
Počet strán: 518

Myslím, že tento román nie je vôbec nutné zdĺhavo predstavovať. Je to krásny poklad, ktorý si od roku 1847 podmanil milióny čitateľov, a to zaslúžene. Na dobu, v ktorej román vznikol, to bolo prevratné dielo. Autorka veľmi viditeľne a pritom nenútene kombinuje prvky doznievajúceho romantizmu s prichádzajúcim realizmom, čo vytvára toto bravúrne dielo!



Kniha je kompozične rozdelená do troch častí, pričom ja som si zamilovala každú z nich. Jane Eyrovú ako sirotu bez majetku, ktorú veľmi ľutovala. Bola vychovávaná v dome jej tety, pani Reedovej, ktorá ju nenávidela a nemala pre útle stvorenie ani štipku lásky či zľutovania.

„... a pani Reedová stratila trpezlivosť s mojou prenikavou úzkosťou a zúfalými vzlykmi, bez ďalších rečí ma surovo odsotila a zamkla. Počula som, ako jej šuchotanie tíchne, a po chvíli bola preč. Myslím, že ma pochytil akýsi kŕč, a celá scéna sa skončila tým, že som omdlela.“

Aby sa pani Reedová Jane zbavila, posiela ju žiť a študovať do lowoodskej školy, kde ju čakajú ďalšie útrapy a neutíchajúca bieda. Jane však získava vzdelanie, prax učiteľky a po ôsmich rokoch zo školy odchádza. Všetky zručnosti a vedomosti uplatní ako guvernantka malej francúzskej slečny v dome pána Rochestera, v Thornfielde. Až na tomto mieste Jane nachádza domov a priateľov, ktorí ju berú ako seberovnú. Osud sa s Jane, však, opäť kruto zahrá a mladá hrdinka musí znášať následky a ďalšie trápenie. Samotné vyvrcholenie deja je šokujúce a prináša čitateľovi dostatočné zadosťučinenie za trápenie, ktoré si musela Jane vytrpieť.

„Vieme, že Boh je všade, no istotne cítime jeho prítomnosť najmä vo chvíľach, keď sa jeho dielo pred nami rozprestiera v tých najúchvatnejších rozmeroch, a práve na bezoblačnej nočnej oblohe sa jeho svety púšťajú do tichého kolobehu a my z nej najjasnejšie vyčítame jeho nekonečnosť, všemohúcnosť, všadeprítomnosť.“

Nepochybne je toto dielo plné zvratov a prekvapení. Žasla som nad tým, ako sa to všetko nakoniec vykryštalizovalo a krásne do seba zapadlo. Stále, keď si na tento príbeh spomeniem, mimovoľne sa usmejem. Charakter Jane mi bol veľmi sympatický a blízky, pána Rochestera som zo začiatku nemala v láske, no napokon si, svojím správaním voči Jane, našiel cestu aj ku mne.

Tento znamenitý a brilantný príbeh odporúčam naozaj každému či mužovi, či žene. Romantickej duši, rojkovi, skalopevnému bojovníkovi za pravdu alebo tvrdému človeku, ktorý si myslí, že ho slová nemôžu zasiahnuť priamo do duše. Budem sa opakovať, ale naozaj tento príbeh vnímam ako nadčasový, na dobu, v ktorej bol napísaný. Diela napísané v 19. storočí sú, podľa mňa, tie najkrajšie klenoty, ktoré nám klasika, ako taká prináša. Táto kniha sa určite stala jednou z mojich najmilších, ku ktorej sa určite ešte s radosťou vrátim. Som veľmi hrdá na to, že ju mám vo svojej knižnici, pretože si uvedomujem aký poklad v sebe skrýva.




8 komentárov:

  1. Skvělá recenze! :) Říkám si, že bych si Jane Eyrovou už konečně měla přečíst. Už se na knihu hodně těším. :)
    Reading With Lucy

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem pekne, pre mňa je Jane Eyrová srdcovka a môžem Ti ju len doporučiť :) Bola to tiež jasná voľba pre moju prvú recenziu na blogu. Som rada, že sa ti páčila :) :)

      Odstrániť
  2. Tuhle knihu mám velice ráda, četla jsem jí asi pětkrát v různých vydáních, viděla i film i divadelní hru a teď si uvědomuji, že ten poslední natočený film jsem ještě neviděla, děkuji za připomenutí! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som ešte, bohužiaľ, divadelnú adaptáciu nevidela, ale viem, že ju hrajú v SND v BA. Budem sa musieť na ňu vypraviť :) :) :)

      Odstrániť
  3. Vynikajúca kniha, ktorá mi otvorila brány do 19. storočia :). Najviac ma zaujali kapitoly, kde bola Jane ešte malá a bývala u svojej tety a čas, ktorý prežila na dievčenskej škole. :) Tieto stránky mi pripomenuli Annu zo zeleného domu, ktorú tiež zbožňujem :). Film sa mi tiež páčil, pretože bol dobre spracovaný a hlavne, čo je podľa mňa podstatné, nevypúšťal veľa dôležitých vecí ako napríklad vo filme 13. príbeh, ktorý je tiež spracovaný podľa knižnej predlohy. :)) Najviac sa však teším na divadelné prevedenie ♥ :) Dúfam, že budem mať ešte príležitosť sa k tejto knihe vrátiť :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :) :) Napísala si to veľmi pekne :) Ďakujem za komentár :-* A to divadelné spracovanie bude určite skvelé, už sa teším na 11. október :) ;)

      Odstrániť
  4. Pěkná kniha, pěkná recenze a i pěkně nafoceno :-) Tuto knihu mám v knihovně, ale ještě jsem nečetla tak budu muset napravit :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne za milý komentár. Jane Eyrová je moja srdcovka a určite Ti ju vrelo odporúčam :)

      Odstrániť